Jak przygotować e-sklep PrestaShop na PSD2?

Dyrektywa europejska dotycząca potwierdzania płatności teoretycznie weszła w życie 14 września. Każdy właściciel konta bankowego otrzymał informację o nadchodzących zmianach. A jak to wygląda w przypadku sklepu internetowego? Jakie zmiany szykują się w branży e-commerce?

PSD2 dwuetapowa metoda płatności w sklepie PrestaShop

PSD2 – co to jest

Payment Services Directive (PSD2)  to dyrektywa unijna, która nakłada na kupujących obowiązek co najmniej dwuetapowego potwierdzenia płatności. Sam proces nieco się wydłuży, użytkownik będzie musiał bowiem zrobić dwa kroki, np. wprowadzić hasło i dodatkowo potwierdzić płatność jednorazowym kodem. Zasada ta dotyczy również logowania się na konto bankowe. Dyrektywa ta obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a do polskiego prawa została wprowadzona za sprawą nowelizacji ustawy o usługach płatniczych.

PSD2 w sklepie internetowym — co warto wiedzieć

Chociaż dwuetapowa weryfikacja płatności dotyczy zakupów od 30 euro (ok. 130 zł), specjaliści z branży e-commerce obawiają się, że PSD2 przyniesie realne straty w postaci spadku konwersji.  Prognozy te mogą się sprawdzić, bo jak wiadomo, wydłużenie procesu zakupowego, sprzyja porzuceniu koszyka. Wydaje się zresztą, że sklepy internetowe nie są jeszcze przygotowane na SCA (Strong Consumer Authentication — dwuetapowy model płatności). Właśnie dlatego Brytyjski Urząd ds. Postępowania Finansowego (FCA) zgodził się na wydłużenie tego terminu do półtora roku dla e-commerce. Oznacza to, że właściciele e-sklepów, działających na terenie UE mają czas do marca przyszłego roku, aby zastosować się do obowiązujących przepisów. Prawda jest jednak taka, że większość obowiązków ciąży na bankach. To one muszą bowiem wdrożyć protokół 3D Secure 2.0. Właściciele sklepów internetowych powinni sprawdzić natomiast, czy moduł płatniczy w ich sklepach działa zgodnie z SCA.

Sklep na PrestaShop – jak się przygotować do PSD2

Z racji tego, że banki przyzwyczają swoich klientów do dwuetapowej metody potwierdzenia płatności, warto już teraz przygotować swój sklep na PrestaShop. Od czego zacząć? Po pierwsze, poinformuj swoich klientów o nadchodzących zmianach. Świadomy klient będzie czuł się bezpiecznie. A to oznacza, że bez problemu dokończyć transakcję. Po drugie — wybierz metody płatności, które oferują dwuetapowy model płatności, np. PayPal lub Google Play. W przypadku sklepu na PrestaShop najprostszym rozwiązaniem będzie zainstalowanie modułu do dwuetapowej weryfikacji płatnościPayment Pro (SCA-ready). Koszt takiego modułu to ok. 260 zł.

PSD2 —  korzyści dla klientów 

Celem PSD2 jest przede wszystkim ochrona konsumenta. Szybkie płatności stały  się bowiem polem do popisu dla złodziei i oszustów. Dwuetapowa weryfikacja płatności gwarantuje użytkownikom większe bezpieczeństwo.  Wprowadzenie SCA przyczyni się do większej konkurencyjności, czyli większą liczbę dostępnych metod płatności. PSD2 gwarantuje również szybszą reklamację. Obecnie  sprzedawca na uwzględnienie reklamacji ma aż 30 dni kalendarzowych. Po wejściu w życie PSD2 czas ten skróci się do 15 dni roboczych. Kolejna zmiana to koszt przelewu zagranicznego (do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego), który teraz  będzie dzielony pomiędzy nadawcę i odbiorcę, według tzw. modelu SHA.

__________________

 Chcesz wprowadzić nowe funkcje w swoim sklepie na PrestaShop? Zauważyłeś, że w Twoim sklepie pojawiły się błędy? Skorzystaj z naszego wsparcia technicznego.

Poczytaj też