Ilustracja promocyjna artykułu o konwersji i wskaźniku konwersji

Co to jest konwersja i wskaźnik konwersji?

Konwersja to podstawowe pojęcie marketingu internetowego. Oznacza ono działanie użytkownika serwisu internetowego zgodne z oczekiwaniami administratora serwisu lub nadawcy komunikatu zamieszczanego w serwisie. Omówmy to pokrótce na przykładzie naszej strony firmowej – tej, na której jesteśmy. Jash Technologie zajmuje się budową i rozwijaniem sklepów internetowych PrestaShop. Nasi klienci to osoby chcące posiadać sklep internetowy lub już mające sklep, lecz szukające fachowego rozwiązania jakiegoś swojego problemu, zadania, czy po prostu fachowego doradztwa.
Chcielibyśmy zatem, żeby każdy Gość na tej stronie, który chciałby założyć sklep internetowy, albo potrzebuje opracowania jakiegoś problemu związanego z PrestaShopem wypełnił nasz formularz kontaktowy i dał nam szansę na nawiązanie kontaktu. Dzięki temu będziemy mogli przygotować wycenę oczekiwanych usług i być może uda nam się pozyskać zlecenie.

A zatem, bezpośrednim działaniem, do którego chcielibyśmy skłonić naszych Gości jest wypełnienie formularza kontaktu, lub zatelefonowanie do nas. To jest nasza konwersja.

Jak staramy się ją osiągnąć? Przede wszystkim przez komunikaty CTA, czyli call to action – wezwania do działania. W każdym artykule na naszej stronie, w miejscu, w którym kontekst umożliwia umieszczenie odniesienia do naszych usług, znajdują się linki do formularza kontaktowego. Staramy się nie przesadzać z ich ilością, ponieważ zależy nam na tym, żeby teksty były możliwie przyjemne w lekturze, a temu nie sprzyja zbyt duża ilość reklam. Wierzymy, że jeden link w artykule to optymalna ilość (choć niekiedy w drodze wyjątku zamieszczamy dwa, a czasami nie wstawiamy żadnego). Jeśli trafiają do nas Czytelnicy poszukujący informacji na przykład o procesie instalowania modułu w sklepie PrestaShop, wychodzimy z założenia, że część z nich ma już przygotowane, lub upatrzone moduły i zabiera się za ich zainstalowanie. I aby to zrobić potrzebuje być może jeszcze kilka dodatkowych informacji. Tacy Czytelnicy nie będą potrzebowali naszej pomocy i na razie nie są skłonni do korzystania z naszych usług. Ale dla innej części naszych Gości lektura tego artykułu będzie punktem wyjścia do sprecyzowania własnych specyficznych potrzeb. Mogą oni na przykład uznać że to już czas, aby zautomatyzować proces wymiany danych między ich sklepem, a hurtownią, w której zaopatrują się w towar. Specjalny moduł na podstawie XML-a pobieranego z serwera hurtowni codziennie automatycznie aktualizowałby ceny produktów w sklepie i modyfikował ich stany magazynowe. Korzystanie z takiego narzędzia zaoszczędziłoby im dwie godziny pracy dziennie. Warto zatem zwrócić się do Jash z pytaniem o warunki wykonalności takiego modułu.

Inną formą skłonienia naszych Czytelników do kontaktowania się z nami w sprawie wycen jest formularz znajdujący się po prawej stronie niektórych artykułów – na przykład obok artykułu „Wsparcie techniczne”. W artykule opisujemy zalety naszej usługi, prezentujemy powody, dla których Inwestor może jej potrzebować, wyliczamy korzyści, które przyniesie jej wdrożenie. Wsparcie techniczne to w przypadku Jash Technologie trzy pakiety godzin dewelopera do dowolnego wykorzystania w sklepie. Wydaje się więc naturalne, że potencjalnemu Inwestorowi trzeba maksymalnie ułatwić dostęp do usługi. Dlatego też, korzystając ze specjalnego formularza ma on możliwość wysłania zapytania w sprawie interesującego go pakietu właściwie jednym kliknięciem.

Każdemu właścicielowi komercyjnej strony internetowej zależy na jak najwyższej konwersji – trzeba ja zatem jakoś zmierzyć. Tak oto dochodzimy do pojęcia wskaźnika konwersji. Jest to stosunek liczby konwersji do liczby wszystkich użytkowników strony w danym okresie pomnożony przez 100%.

Wzór na wskaźnik konwersji

Jeśli wiec z 10 tysięcy użytkowników, którzy miesięcznie odwiedzają daną stronę 160 dokona konwersji, mówimy o wskaźniku konwersji równym (160 : 10 000) x 100% = 1,6%

Największą grupą klientów Jash Technologie są właściciele sklepów internetowych, dla których oczywistą konwersją jest nakłonienie odwiedzających sklep do zrobienia zakupów. Wskaźnik konwersji pozwala właścicielom na tworzenie celów konwersji i systematyczne ulepszanie sklepu po to, by cele te osiągnąć i do minimum ograniczyć ruch na stronie, który nie prowadzi do zakupów. Jak to zrobić?


Wskaźnik konwersji w Twoim sklepie jest zbyt niski? Chcesz zwiększyć obroty? Skorzystaj z usługi „Coraz lepszy sklep”. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Cóż, zależy to przede wszystkim od stanu, w którym aktualnie znajduje się sklep. Czasami nie trzeba prowadzić jakieś szczególnie głębokiej analizy. Wystarczy, że sklep ma niefunkcjonalną wersję mobilną. Biorąc pod uwagę, że prawie 9 milionów Polaków kupuje w internecie używając smartfona, jest to bardzo poważne uchybienie. Żeby sprawdzić, jak wygląda nasz sklep w wersji mobilnej, wystarczy przecież otworzyć go w smartfonowej przeglądarce. Brzmi banalnie? Być może, ale niejednokrotnie byłem świadkiem, kiedy właściciele sklepu „odkrywali” wygląd swojego sklepu w smartfonie.


Chcesz poprawić mobilny wygląd Twojego sklepu? Zwiększyć wskaźnik konwersji dla użytkowników mobilnych? Daj nam znać, a zajmiemy się tym od razu!

Jak zatem widać, konwersja to kluczowe zjawisko dla funkcjonowania komercyjnych stron internetowych, sklepów w szczególności. Po to przecież inwestujemy w sklep – nie tylko środki finansowe, ale długie, długie godziny pracy i nauki – aby uzyskać godziwy zwrot. Nie pozwalajmy na to, by z każdym klientem, który opuści nasz sklep bez złożenia zamówienia – pieniądze wyciekały nam przez palce.