Jak odzyskać porzucone koszyki – 7 sprawdzonych sposobów

Nie traktuj porzuconych koszyków w kategorii problemu. To ważna informacja dla Ciebie . Jak ją właściwie zinterpretować? Co zrobić, aby klient dokończył zakupy? Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym? Poznaj 6 sprawdzonych sposobów.

jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym poradnik

Porzucone koszyki – co to jest 

Jak sama nazwa wskazuje, porzuconym koszykiem nazywamy sytuację, w której potencjalny klient rezygnuje z zakupu na etapie zamówienia. Przykładowo – dodaje produkty do koszyka, klika “zamawiam”, dochodzi do wyboru metody płatności i… Opuszcza stronę To jeszcze nic straconego. Co zrobić, aby klient do Ciebie wrócił?

Porzucone koszyki – przyczyny 

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak odzyskać klienta, który opuścił Twój sklep, powinieneś zadać sobie pytanie, dlaczego tak się stało. Powodów może być kilka. Oto najczęstsze z nich:

  • zbyt wysokie koszty dostawy
  • obowiązek założenia konta 
  • skomplikowany proces płatności
  • błędy w działaniu strony
  • zbyt długi czas dostawy
  • ograniczone metody płatności
  • brak zdecydowania (“może kupię później”)
  • nagły problem z siecią
  • rozproszenie uwagi (bodziec, który skierował uwagę klienta w inną stronę)

A jak możesz dowiedzieć się, co jest najczęstszą przyczyną  w Twoim sklepie? Sprawdź, strony wyjścia w Google Analytic. Przyjrzyj się również temu,  jak użytkownicy poruszają się po Twojej stronie. Możesz to zrobić dzięki Hotjarowi. Narzędzie to nagrywa  sesje, czyli wizyty użytkownika w Twoim sklepie internetowym.

Jak odzyskać porzucone koszyki  – sprawdzone metody

Nie zmuszaj klienta do zakładania konta

Klienci lubią mieć wybór. Przyparci do muru, mogą przejść do konkurencji. Jak to rozwiązać? Możesz zaoferować klientowi jakiś bonus za dodatkową aktywność za założenie czy zapisu na newsletter, ale niech będzie to dobra wola kupującego, czy skorzysta z propozycji, czy nie. 

Zaproponuj różne metody dostawy i płatności

W przypadku dostawy, możesz spotkać się z dwoma typami klientów. Jednym zależy na czasie i są w stanie zapłacić więcej za dostawę. Drudzy chcą zaoszczędzić i są skłonni poczekać trochę dłużej. Jeśli chodzi natomiast o metody płatności – ilu klientów, tyle preferencji. Chociaż największą popularnością cieszą się te szybkie i automatyczne.

Prześledź ścieżkę zakupową

Sprawdź dokładnie, czy na którymś z etapów nie występują błędy. Zobacz, jak proces zakupowy wygląda na urządzeniach mobilnych. czy nie sprawia problemu, np. z powodu zbyt blisko osadzonych lub zbyt małych przycisków. 

Przechowuj zawartość koszyka przez kilka dni

To dobry sposób, gdy klient wyszedł ze strony, bo coś odwróciło jego uwagę, albo miał problemy z internetem. Dzięki zachowaniu zawartości koszyka nie będzie musiał skompletować zamówienia ponownie.

Wyślij przypomnienie e-mailowe

E-mail z przypomnieniem o dokończeniu transakcji może również zawierać jakiś bonus. Przykładowo: dokończ swoje zamówienie teraz, a otrzymasz dostawę gratis.

Skieruj reklamę kontekstową Google As

Ten typ reklamy będzie się wyświetlał w serwisach, które odwiedza Twój niedoszły klient. Będą mu się wyświetlały produkty, które przeglądał w Twoim sklepie. Dokładnie te, z których zakupu zrezygnował. Takie przypomnienie może być sporą pokusą, by wrócić.

Zastosuj remarketing na Facebooku

Jeśli masz zainstalowany w swoim sklepie Pixel Facebooka, bez problemu możesz skierować reklamę do osób, które nie dokończyły transakcji, dzięki tak zwanym konwersjom niestandardowym.

Porzucone koszyki a moduły PrestaShop

Jak wygląda kwestia porzuconych koszyków w PrestaShop? Dzięki nim możesz zrealizować wszystkie działania, o których piszemy powyżej. Oto najciekawsze z nich.

Moduł Abandoned Cart Pro – umożliwia wysyłanie automatycznych powiadomień mailowych o porzuconych koszykach. 

Moduł Facebook Pixel + All Actions + Catalog Export and Cron – powstał z myślą o odzyskiwanii porzuconych koszyków, dzięki kampanii remarketingowej na Facebooku. 

Moduł Google Dynamic Remarketing – dzięki temu modułowi uruchomisz kampanię remarketingową Google Ads.

Moduł Powiadomienie na karcie przeglądarki – dzięki temu modułowi, przypomnisz klientowi o produktach dodanych do koszyka w przeglądarce.

Porzucone koszyki – podsumowanie

Porzucone koszyki to informacja zwrotna od gości Twojego sklepu. Informacja, którą możes wykorzysta, aby rozwijać swój sklep zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami klientów (UX). A to oznacza, że jedna, drobna zmiana może zwiększyć konwersję

__________________

 Prowadzisz sklep internetowy na PrestaShop? Zauuważyłeś, że konwersja  ostatnio spadła? Licza porzuconych koszyków wciąż rośnie, a Ty nie wiesz dlaczego? Umów się na audyt sklepu internetowego. Pamiętaj, diagnoza to pierwszy krok do rozwiązania problemu.

Poczytaj też