Trendy 2020 w e-commerce — co przyniesie nowy rok?

Początek roku to czas podsumowań i wyznaczania celów na dwanaście kolejnych miesięcy. Co czeka branżę e-commerce w 2020 roku? Jak przygotować swój sklep internetowy PrestaShop, aby zwiększyć sprzedaż w tym okresie? Oto nasze prognozy i porady.

Trendy 2020 w e-commerce

Trendy 2020 w e-commerce — jak przygotować e-sklep

W przypadku e-commerce trudno o gwałtowne zmiany i niespodzianki. Możemy mówić raczej o nasileniu się tendencji, które pojawiły się już w ubiegłym roku.

Social commerce

Social Commerce, czyli sprzedaż w mediach społecznościowych to widoczny trend. Nie chodzi jednak o social media, jako kanał, który doprowadza do sprzedaży, ale o sprzedaż w obrębie jednej platformy. Doskonale widać to na przykładzie Facebooka, który udostępnił swoim użytkownikom marketplace, a także sklep, do którego można dodawać produkty tak, jak w przypadku tradycyjnej platformy e-commerce. A to oznacza nowe wyzwania, zarówno dla właściciela, jak i obsługi sklepu. Kontakt z użytkownikami za pośrednictwem Messengera nie może być już traktowana jako przewaga konkurencyjna sklepu. Aktywność na fanpage’u, rozwiązywanie problemów, czy odpowiedź na pytania klientów w social mediach to już standard. Brak szybkiej reakcji ze strony marki lub “odesłanie” użytkownika do formularza kontaktowego na stronie lub e-maila może go skutecznie zniechęcić. Tak samo sprawa wygląda w przypadku działań posprzedażowych, np. reklamacji. Minęły już czasy, w których klient czekał na odpowiedź kilka dni. Użytkownicy są coraz bardziej niecierpliwi, dlatego na standard obsługi wpływa obecnie również czas odpowiedzi i rozwiązania problemu.

Mobile first

Czym jest mobile first? To coś więcej niż zaprojektowanie responsywnej strony e-sklepu. W podejściu mobile first chodzi o to, aby rozpocząć projektowanie od najmniejszej rozdzielczości, tzn. z myślą o najmniejszym urządzeniu. Wersja desktopowa nie jest już tą pierwszą i najważniejszą. Ma to swoje odzwierciedlenie w zaleceniach Google’a dla webmasterów. Jeszcze kilka lat temu, responsywna strona była dodatkowym atutem. Obecnie to standard. Co więcej, strony internetowe niedostosowane do urządzeń mobilnych nigdy nie osiągną wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Nic dziwnego, telefon jest dziś traktowany, jak podręczny komputer, urządzenie wielofunkcyjne. Stąd rosnąca popularność płatności mobilnych. Aż 36% konsumentów korzysta z nich na co dzień. 17% Polaków robi zakupy online na smartfonie co najmniej raz w tygodniu, a 7%  z nich deklaruje, że robi to codziennie.  A liczby te ciągle rosną.

Pozycjonowanie na tzw. długi ogon

Jak pokazują statystyki, aż 90% użytkowników telefonów spędza w internecie minimum godzinę dziennie. Dlatego Google cały czas pracuje nad tym, aby dostarczać użytkownikom, jak najbardziej dopasowane wyniki wyszukiwania. Widać to chociażby po największej od ponad pięciu lat aktualizacji algorytmu o nazwie BERT. To systemem NLP, czyli Natural Language Processing, dzięki któremu roboty Google mogą zrozumieć zależności między słowami oraz ich kontekst, a nie tylko pojedyncze słowa. Ma to związek z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych, a co za tym idzie — wyszukiwania głosowego. Cechą charakterystyczną zapytań głosowych jest podobieństwo do mowy.  Są więc bardziej naturalne i dzięki temu lepiej pokazują intencję użytkownika. Z tego względu, pozycjonowanie na długi ogon, czyli wielowyrazowe frazy kluczowe, to szansa na wyeliminowanie przypadkowego ruchu i pozyskanie wartościowych użytkowników. Takich, którzy staną się klientami. Co więcej — pozycjonowanie long tail ma ścisły związek z pozycjonowaniem tematycznym, czyli widocznością sklepu w wyszukiwarce na tysiące tematycznych fraz właśnie z długiego ogona. Żeby to osiągnąć, nie wystarczą opisy produktów. Content, czyli treści, warto dodawać systematycznie, np. dzięki prowadzeniu bloga sklepu internetowego.

Aktualizacja PrestaShop

Rok 2020 to czas, w którym warto pomyśleć o aktualizacji PrestaShop. Mimo że 1.6 jest dobrą i stabilną wersją, nie należy zapominać, że PrestaShop ogłosił w minionym roku koniec wsparcia dla tej wersji. Oznacza to, że aktualizacja do wersji 1.7, prędzej czy później, stanie się koniecznością. Chociaż PrestaShop umożliwia samodzielną aktualizację sklepu internetowego, należy pamiętać, że dotyczy to wyłącznie silnika Presty. A to przecież nie jedyny element. E-sklep to również templatka oraz moduły. Samodzielna aktualizacja niesie ze sobą ryzyko, że niektóre funkcje sklepu, jego elementy czy podstrony, będą działać nieprawidłowo. Więcej na ten temat w naszym artykule na temat aktualizacji PrestaShop.

Trendy 2020 w e-commerce — podsumowanie

Jak wiadomo, skuteczna sprzedaż obejmuje wiele obszarów: obsługę klienta, marketing, pozycjonowanie, UX. Jeśli w 2020 roku chcesz sprzedawać więcej, nie możesz skupiać się wyłącznie na tym, co działało kiedyś. Marketing i SEO są nierozerwalnie związane z e-commerce. To, co łączy te trzy branży, są ciągłe zmiany. Jeśli nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją, śledź nowinki, planuj, wdrażaj i testuj, co najlepiej działa w przypadku Twojego sklepu internetowego. 

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

     

    Poczytaj też