5 rzeczy, których dowiesz się, dzięki analityce internetowej w e-sklepie

Promujesz swój sklep na różne sposoby, ale nie wiesz, który z nich jest najskuteczniejszy? Zastanawiasz się, czy użytkownicy, którzy odwiedzają Twój sklep to Twoi potencjalni klienci? Na którym etapie klienci rezygnują z zamówienia? Na większość z tych pytań odpowiesz, dzięki analityce internetowej.

analityka w sklepie internetowym PrestaShop

 

Analityka internetowa w sklepie internetowym — co to jest 

Mianem analityki internetowej określamy system lub systemy, które gromadzą informacje na temat użytkowników, którzy odwiedzają Twój sklep. Do najpopularniejszych narzędzi tego typu zaliczamy Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, czy Hotjar. Dwa pierwsze są bezpłatne. Hotjar jest dostępny w dwóch wersjach — darmowej i płatnej. Z kolei, za korzystanie z Ahrefs’a, trzeba zapłacić (7$ za siedmiodniowy okres próbny).

Narzędzia analityczne w e-commerce — źródło cennych informacji 

Zebranie danych to dopiero początek. Kluczem do sukcesu jest  bowiem umiejętność gromadzenia i analizy danych istotnych dla Twojego biznesu. Dobrze jest wyznaczyć sobie konkretne cele, np. wzrost konwersji o 10% i pod tym kątem przeprowadzić analizę. Poniżej wymieniamy te informacje, które pomogą Ci jeszcze lepiej zaplanować działania marketingowe i rozwój Twojego sklepu na PrestaShop.

Kim są Twoi odbiorcy

Dzięki analityce internetowej możesz dowiedzieć się bardzo wiele o osobach, które odwiedzają Twój sklep. W Google Analytics możesz sprawdzić ich wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z damską odzieżą, możesz sprawdzić, czy osoby, które wchodzą na stronę, to kobiety.

Który kanał promocji jest najskuteczniejszy

Google Analytics pozwoli Ci sprawdzić, skąd przychodzą Twoi klienci. Który kanał sprzedaje najlepiej — Google Ads, ruch organiczny z wyszukiwarki (bezpłatny), czy witryny odsyłające (np. artykuł sponsorowany na portalu, który odwiedzają Twoi potencjalni klienci). Dzięki analityce internetowej dowiesz się również, które kanały generują ruch, ale nie generują sprzedaży. Informacje te pozwolą Ci lepiej rozdysponować budżet. Zrezygnować z najmniej opłacalnego kanału, a zwiększyć nakłady, tam, gdzie masz największy zwrot z inwestycji.

Dlaczego klienci rezygnują z zamówienia

Oczywiście nigdy nie będziesz miał 100% pewności, dlaczego ktoś nie sfinalizował zamówienia. Analityka internetowa pozwoli Ci jednak znaleźć najbardziej prawdopodobne przyczyny porzucania koszyka. Przykładowo, jeśli częstą stroną wyjścia jest ta, na której klient wybiera metodę dostawy, może to oznaczać, że żadna forma mu nie odpowiadała. To sygnał dla Ciebie, żeby wprowadzić więcej opcji. Z kolei, dzięki Hotjarowi zobaczysz, jak użytkownicy poruszają się po Twojej stronie. Może się okazać, że to błędy techniczne uniemożliwiają złożenie zamówienia.

Które produkty cieszą się największą popularnością

W Google Analytics możesz sprawdzić również, które strony produktowe są najczęściej odwiedzane przez Twoich klientów. Popularność określonych produktów, a także czas i liczba odwiedzonych podstron to dla Ciebie ważna informacja, w którą stronę rozwijać biznes i jak  sprzedawać więcej. Istotnym wskaźnikiem jest również współczynnik odrzuceń. Im większą ilość podstron odwiedził użytkownik w Twoim sklepie, tym wskaźnik jest mniejsz. Wskaźnik odrzuceń określany jest procentowo — to sytuacja, w której użytkownik wychodzi po obejrzeniu tylko jednej podstrony. Równie ważną informacją jest czas spędzony na stronie. Jeśli jest długi i przekłada się na sprzedaż, może to świadczyć o atrakcyjności Twojej oferty.

Jak wypadasz na tle konkurencji

Dzięki narzędziu o nazwie Ahrefs możesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja i jaki ruch generują te frazy. Możesz również porównać, na które frazy wyświetla się konkurencyjny sklep, a Twój nie. Za takie informacje trzeba jednak zapłacić. Siedmiodniowy okres próbny kosztuje 7$. Jeśli interesują Cię wyłącznie bezpłatne narzędzia, skorzystaj z Google Search Console. Nie sprawdzisz w nim konkurencji, ale zobaczysz, jakie frazy z Google, generują największy ruch w Twoim sklepie. Ponadto – Google Search Console to cenne źródło informacji. Dzięki niemu wyeliminujesz błędy, które uniemożliwiają prawidłowe indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania, a także lepiej zoptymalizujesz witrynę pod kątem SEO.

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

    Moduły do analizy danych statystycznych w PrestaShop

    A co oferuje PrestaShop, jeśli chodzi o analizę danych statystycznych?

    Największą popularnością wśród właścicieli sklepów na PrestaShop, cieszy się moduł Premium Google Analytics Enhanced Ecommerce. Jak sama nazwa wskazuje jest to moduł Google Analytics dla PrestaShop. Dzięki niemu możesz m.in. analizować ruch w sklepie, śledzić ścieżkę zakupową użytkowników, udostępnienia w mediach społecznościowych, dodanie produktów do listy życzeń, produkty usunięte z koszyka, wyświetlenia promocji Ten moduł kosztuje 69,99 euro. Mniej kosztowna alternatywa to moduł Zaawansowane statystyki produktu (Analityka i porady). W tym przypadku koszt to 59,99 euro. Statystystystystiki dostępne w ramach tego modułu, to m.in. krzywa sprzedaży, wygenerowany przychód, wygenerowany dochód, profil nabywców (płeć, wiek, kraj, preferencje dotyczące płatności, preferencje dotyczące dostaw), obrót, porzucone koszyki. Jeśli natomiast poszukujesz darmowego rozwiązania, polecamy bezpłatny moduł Google Analytics, dzięki któremu zintegrujesz Prestę z tym narzędziem.

    __________________

    Chcesz wdrożyć  narzędzia analityczne w swoim sklepie na PrestaShop. Skontaktuj się z nami, a pomożemy wybrać Ci najlepszy wariant oraz zainstalujemy odpowiedni moduł. 

     

     

     

    Poczytaj też