7 błędów UX e-sklepu, przez które tracisz klientów

Potencjalny klient nie zawsze opuszcza stronę ze względu na cenę lub brak produktu. Jakie są inne powody? Być może napotyka przeszkody, które potrafią skutecznie zniechęcić go do zakupu. Poznaj najczęstszych błędów UX, które hamują konwersję w sklepie internetowym.

UX w sklepie internetowym

Co to jest UX sklepu internetowego

UX to skrót od user experience, czyli doświadczenie użytkownika. W przypadku stron internetowych, w tym e-sklepów, oznacza projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. W praktyce chodzi o to, aby tworzyć z myślą o potencjalnym kliencie; tak, aby strona była dla niego przyjazna i funkcjonalna. Niestety, nie zawsze to, co wydaje się dobrym rozwiązaniem dla właściciela sklepu internetowe, jest takie dla jego użytkowników.

7 błędów UX e-sklepu, które warto wyeliminować

Brak intuicyjnej nawigacji

Nie pozwól, by Twój sklep internetowy stał się labiryntem. Użytkownik nie będzie chciał długo w nim błądzić. Po prostu naciśnie krzyżyk i wyjdzie. Zadbaj o to, żeby potencjalny klient zawsze mógł  powrócić błyskawicznie do strony głównej. Kieruj się zasadą 3 kliknięć, która mówi, że użytkownik powinien dotrzeć do każdego miejsca na stronie przy pomocy maksymalnie 3 interakcji.

Mylące elementy

Unikaj elementów, które wyglądają na interaktywne (klikalne), ale takie nie są (i odwrotnie). Przykład? Klient klika w tabelę rozmiarów jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka. Rozmiar się podświetla, użytkownik sądzi, że już go wybrał. Po czym okazuje się, że po dodaniu do koszyka trzeba zrobić to ponownie. To drobny, ale irytujący błąd.

Niewidoczny koszyk

Zdarza się czasem, że koszyk jest słabo widoczny dla użytkowników e-sklepu. Bywa tak, gdy button lub ikona nie kontrastuje z tłem strony. Wówczas zlewa się z nim i staje się prawie niezauważalna.

Zdjęcia słabej jakości

Nie oszukujmy się, sklep internetowy w dużej mierze sprzedaje obrazem. Jeśli zdjęcia produktowe są kiepskiej jakości, brakuje opcji zoom (możliwości przybliżenia), wątpliwości użytkownika rosną.

Skomplikowane formularzekonwersja

Nikt nie chce tracić czasu na wypełnianie długich formularzy, tym bardziej, gdy nie wiadomo co trzeba wpisać lub gdy nie wiadomo, do czego właściwie są potrzebne. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie maksymalne uproszczenie formularza. Poproś o wypełnienie tylko tych danych, które są niezbędne.

Estetyka ponad użyteczność

Sklepy z efektem “wow” nie zawsze sprzedają tak dobrze, jak mogłoby się wydawać. Nie chodzi o to, by strona była brzydka. Kluczowy jest tutaj kompromis między designem a użytecznością. Jeśli musisz wybierać, na pierwszym miejscu zawsze postaw użyteczność.

Brak określenia grupy docelowej

Pamiętaj, że sklep tworzysz dla klientów, a nie dla siebie. Dlatego nie kopiuj bezrefleksyjnie rozwiązań, które widziałam u kogoś. Zastanów się, czy będą one pomocne dla użytkowników Twojej strony. Inaczej przecież tworzy się sklep internetowy dla osób starszych, niż dla tych, które nie pamiętają świata bez internetu. Przed tworzenie sklepów, zastanów się, kto jest Twoim klientem, jakie może mieć oczekiwania i ewentualne problemy.

UX w sklepie internetowym — podsumowanie

Skoro rozwijasz swój biznes, inwestujesz w nowe produkty, rozwijaj także swój e-sklep pod kątem UX. Prawdziwym sprawdzianem dla strony jest zawsze interakcja z użytkownikami. To oni “podpowiedzą” Ci najlepsze rozwiązania. Właśnie dlatego tak ważne jest rozwijanie sklepu, szukanie nowych rozwiązań i funkcji. Chcesz sprawdzić, jak użytkownicy poruszają się po Twoim sklepie i wyeliminować problemy? Skorzystaj z Hotjara. Jeśli chcesz skorzystać z pomocy w analizie UX, skontaktuj się z nami.  Przeprowadzimy audyt UX Twojego sklepu na PrestaShop, z uwzględnieniem zachowań użytkowników. 

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

     

    Poczytaj też