Niedostępne produkty a SEO — 6 strategii

Czy duży ruch i sprzedaż mogą powodować problemy? Okazuje się, że tak. Jednym z nich są niedostępne produkty w sklepie internetowym. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy jedynym wyjściem jest usunięcie podstrony? Jak zachować ruch i sprzedaż na dotychczasowym poziomie? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

prestashop

Niedostępne produkty a SEO — co możesz zrobić

Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, czy produkt będzie dostępny tylko przez jakiś czas, czy został wycofany z oferty już na stałe. Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci podjąć najlepszą decyzję — zarówno pod kątem SEO, jak i potencjalnych klientów.  Co jeszcze możesz zrobić? Zobacz, ile kliknięć i jaki ruch generuje podstrona z niedostępnym produktem. Możesz to  sprawdzić w raporcie “skuteczność”, w Google Search Console.

Usunięcie podstrony i błąd 404

Usunięcie podstrony to najgorsze, co możesz zrobić, dlatego potraktuj to jako ostateczność. Razem z podstroną stracisz bowiem  jej potencjał SEO. Szczególnie jeśli zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Co więcej, w takim przypadku wartość stracą wszystkie backlinki, które odesłały do tej podstrony. A to może odbić się na pozycji sklepu internetowego w Google’u.  Błąd 404, który się pojawi, skutecznie zniechęci również potencjalnych klientów. Co możesz zrobić w tej sytuacji? Jaka jest alternatywa? Najprostszym rozwiązaniem będzie pozostawienie strony z informacją o tym, że produkt nie jest dostępny. Jednocześnie, pozwól użytkownikom zapisać się na listę oczekujących. Wówczas otrzymają informację o dostępności produktu, a Ty zwiększysz swoją bazę e-mailingową.

Informacja o wycofaniu produktu z dodatkową propozycją

Jeśli produkt został ostatecznie wycofany, możesz utworzyć stronę z błędem 404, ale nie taką klasyczną. Zamiast smutnej buźki lub robocika z błędem 404, poinformuj o braku produktu, ale zaproponuj użytkownikom coś w zamian. Przykładowo, możesz umieścić na takiej stronie linki do kategorii „promocje”, „nowości”, a jeśli prowadzisz firmowego bloga — do najnowszego wpisu. Dzięki temu jest szansa, że zmniejszysz współczynnik odrzuceń na stronie, a użytkownik jednak coś od Ciebie kupi.

Przekierowanie 301 lub 302

Najlepiej, gdy przekierowanie nastąpi do podobnego produktu — ewentualnie — do kategorii, z której produkt pochodził. Jeśli wiesz, że produkt nie pojawi się już w ofercie, ustaw przekierowanie 301. Jeśli brak produktu to sytuacja przejściowa (która jednak trochę potrwa), ustaw przekierowanie 302. W tym pierwszym przypadku moc SEO usuniętej podstrony jest przenoszona na inną, ponieważ roboty indeksujące wiedzą, że operacja ma trwały charakter. Tutaj znajdziesz moduł Prestashop URL Redirects, dzięki któremu zrobisz przekierowanie w sklepie na PrestaShop. Niestety takie rozwiązanie ma swoje wady. Istnieje bowiem ryzyko, że użytkownik, który trafi na stronę kategorii, a nie poszukiwanego produktu, szybko ją opuści.

Zamiana produktu przy tym samym URL

Rozwiązaniem, które jest nie do końca uczciwe, to podmiana produktu, bez zmiany adresu URL. Zrób to jednak tylko, jeśli możesz zaoferować klientowi niemal identyczny produkt. Zarówno, jeśli chodzi o jego funkcje, wygląd, jak i cenę. Wówczas klient nie poczuje się oszukany i być może skorzysta z Twojej oferty.

Replacement

Elegancką alternatywą dla powyższej metody jest replacement. Działa to ten sposób, że użytkownik wie, że produkt jest niedostępny, ale może kupić inny, zastępczy, który masz w ofercie.

Dodanie tagu unavailable_after

Ta opcja sprawdzi się tylko w przypadku ofert sezonowych. Meta tag unavailable_after to informacja dla robotów indeksujących, że produkt nie powinien już pojawiać się w wynikach wyszukiwania po upływie określonego terminu, np. pierwszego września 2020 po godz. 12.00.

Niedostępne produkty a SEO — podsumowanie

Którą metodę wybrać? To zależy. Od wielkości Twojego sklepu internetowego, popularności podstrony z niedostępnym produktem oraz tego, jak długo produktu nie będzie w ofercie. Pamiętaj jednak, że każda z wymienionych opcji to wyłącznie próba zatrzymania użytkownika na stronie i przekonania go, by mimo wszystko, coś u Ciebie kupił.

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

    Poczytaj też