Nie tylko sklep – jake inne możliwości daje Presta?

Kiedy rozmawiam z przedsiębiorcami na temat możliwości rozszerzenia ich sprzedaży o kanał online, bardzo często spotykam się z opinią, że o ile generalnie sprzedaż internetowa może być ciekawym rozwiązaniem, o tyle na pewno nie sprawdzi się w ich modelu biznesowym. Dlaczego? Najczęstsza odpowiedź to:  ponieważ ma on swoją specyfikę. Zawsze wtedy zwracam uwagę, że sprzedaż internetowa to bardzo szerokie pojęcie. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie masz  możliwości, aby wykorzystać potencjał sprzedaży online, po głębszej analizie, którą robimy wspólnie z klientem, okazuje się, że jest wiele możliwości usprawnienia modelu biznesowego, przy pomocy potencjału, jaki daje internet.

Nie tylko sklep _możliwosci PrestaShop

 

Nie tylko sklep, czyli inne możliwości PrestaShop

Poniżej wyszczególniłem kilka przykładowych problemów, które postawili przede mną klienci w trakcie ustalania zakresu prac i określania potrzeb projektowych.

Katalog produktów do zapytań ofertowych

Problem: Moi klienci nie kupują produktów  według z góry założonego cennika. Za każdym razem muszę przygotować wycenę i negocjować z klientem ofertę.

Rozwiązanie: Katalog produktów do zapytań ofertowych – jest to sklep internetowy, który zamiast możliwości zakupu „od ręki”, pozwala na wysłanie przez klienta zapytania ofertowego. Klient dodaje do koszyka produkty, jak w klasycznym sklepie, a następnie wysyła do administratora prośbę o wycenę oferty. Handlowiec opiekujący się klientem przypisuje ceny, dodaje rabaty, oblicza koszty transportu i przedstawia klientowi ofertę za pośrednictwem katalogu. W momencie, kiedy klient akceptuje wycenę, za pomocą jednego kliknięcia handlowiec może przekształcić zapytanie ofertowe w zamówienie, które automatycznie zostaje przesłane do ERP. Takie rozwiązanie znacznie usprawnia pracę handlowców, którzy nie muszą sami kompletować zapytania ofertowego. Robi to za nich klient i nie muszą generować zamówienia w systemie. PrestaShop tworzy je automatycznie. Dzięki temu handlowcy poświęcają mniej czasu na formalności związane z obsługa sprzedaży, a więcej na samą sprzedaż.

Mobilny POS

Problem: Handlowcy w mojej firmie jeżdżą bezpośrednio do klienta i zamówienie jest definiowane na miejscu.

Rozwiązanie: Mobilny POS  – idealne rozwiązanie,  w przypadku gdy Twoi klienci składają zamówienia za pośrednictwem sieci handlowców. Wydawać by się mogło, że w takim modelu biznesowym e-sklep jest zbędny.  Zapominamy jednak o jednym, istotnym szczególe. Każdy handlowiec jest wyposażony w smartfon lub tablet i może kompletować zamówienie w imieniu klienta w sklepie internetowym w trakcie spotkania. Jest to o tyle lepsze od użycia systemu ERP, że do sklepu internetowego może mieć równocześnie dostęp klient. Co pozwala mu na dodawanie do listy życzeń produktów, których w danej chwili brakuje mu na stanie. Tym samym, klient w wygodny sposób zarządza swoim zapotrzebowaniem na bieżąco, a spotkanie z handlowcem służy tylko zatwierdzeniu zamówienia. Wdrażaliśmy rozwiązanie pozwalające na dodawanie produktów do zapotrzebowania poprzez zeskanowanie kodu kreskowego danego produktu. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia pracę klientowi (ma dedykowany panel w którym może odnotować swoje zapotrzebowanie na bieżąco), a także oszczędza czas handlowcowi (przynajmniej część zamówienia już jest wprowadzona do sklepu bezpośrednio do klienta).

 Konfigurator produktów

Problem: Moje produkty są złożone, występuje w nich wiele wariantów i zależności a końcowa cena zależy od wielu czynników.

Rozwiązanie: Konfigurator produktów w sklepie internetowym umożliwia nie tylko dodawanie do koszyka produktów z góry zdefiniowane, o ściśle określonej cenie. Możemy zbudować konfigurator, który na podstawie wprowadzonych przez klienta wartości. Przykładowo – powierzchni w metrach kwadratowych i wybranych opcji (rodzaj użytego materiału, akcesoria), sam obliczy końcową wartości produktu. W wielu firmach za wyliczenia kosztu wykonania odpowiedzialni są handlowcy wykorzystujący odpowiednio przygotowany arkusz kalkulacyjny. Dzięki stworzeniu sklepu internetowego, cała ta praca będzie wykonywana automatycznie. W momencie, gdy klient będzie wprowadzał wartości. Rola handlowca będzie się ograniczać do kontaktu i przekonania klienta do kupna, nie do przeprowadzania obliczeń.

Marketplace – platforma do pośrednictwa sprzedaży

Problem: Nie sprzedaję własnych produktów, tylko pośredniczę w sprzedaży produktów projektantów – nie jestem w stanie aktualizować asortymentu samodzielnie.

 Rozwiązanie: Stworzenie marketplace’a –  platformy do pośrednictwa sprzedaży. PrestaShop pozwala nie tylko na wystawianie własnych produktów do sprzedaży, ale także na udostępnienie przestrzeni sprzedażowej dla innych. Marketplace jest to platforma, która pozwala sprzedawcom na wystawianie własnych produktów na naszej witrynie i samodzielne zarządzanie sprzedażą. Ty  dbasz wyłącznie  o marketing takiej platformy. Prowizja jest naliczana automatycznie i przelewana na Twoje  konto przy każdej transakcji. Logistyczna część transakcji jest natomiast obsługiwana przez sprzedającego. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, kiedy prowadzimy komis, oraz gdy sprzedajemy produkty hand made i wykonywane na zamówienie.

Click and collect

Problem: Nie jestem w stanie dostarczyć mojego produktu do klienta ze względu na jego specyfikę (wielkość, warunki przechowania, konieczność konfiguracji końcowej) – klient musi go odebrać w moim sklepie.

Rozwiązanie: Click and collect – zakupy online z odbiorem na miejscu. Problem z dostawą szczególnie często pojawia się w branży FMCG.  Wiadomo że produktów świeżych nie sposób dostarczyć za pomocą kuriera. Sklep internetowy traci tym samym swój podstawowy atut – dowóz towarów do klienta. Jednak czy na pewno? Bardzo popularnym trybem sprzedaży internetowej jest click and collect, czyli kompletowanie zamówienia online i odbieranie towaru na miejscu w sklepie. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient oszczędza mnóstwo czasu, ponieważ w sklepie spędza tylko kilka minut. Tyle trzeba, żeby odebrać zamówienie. Z drugiej strony, automatyzacja procesu sprzedaży pozwala na oszczędność czasu pracownikom sklepu. Mogą  bowiem skompletować zamówienie w wolnej chwili. Nie muszą kasować każdego produktu z osobna, przez co kolejki w sklepie są bez porównania krótsze. Praktyka pokazuje, że forma click and collect jest bardzo często wybierana przez klientów, szczególnie tam, gdzie zakupy są częste i duże (na przykład branża FMCG).

Omnichannel

Problem: Sprzedaję taki towar, który klienci lubią obejrzeć, dotknąć, przymierzyć – przez internet nie będą mieli takiej możliwości.

Rozwiązanie: Coraz bardziej popularna staje się idea łączenia ze sobą różnych kanałów sprzedaży w celu ułatwienia klientom zakupów.  Omnichannel zakłada, że proces zakupowy rozpoczyna  się w jednym kanale, a skończyć w zupełnie innym. Prawdą jest, że klienci mogą chcieć,  przed ostatecznym zakupem, zobaczyć produkt, żeby go przymierzyć lub przetestować. Dzięki Omnichanne, wstępnej selekcji  produktów, mogą dokonać przez internet. To wtedy podejmują decyzję, gdzie pójść, żeby zobaczyć produkt na własne oczy. Jeśli Twojej oferty nie ma w internecie to istnieje duże ryzyko, że odwiedzą sklep konkurencji, mimo że Ty  masz ten sam produkt i jest on tańszy, niż w konkurencyjnym sklepie. Może również zdarzyć się odwrotnie. Klient ogląda produkty w fizycznych sklepach, a po podjęciu decyzji finalizuje zakup przez internet. Jeśli Twojej  oferty tam nie ma, siłą rzeczy kupi gdzie indziej. Mimo że znalazł interesujący go towar w Twoim sklepie. 

Możliwości PrestaShopa – podsumowanie

Są to tylko przykłady, jak system e-commerce może usprawnić pracę działu sprzedaży w firmie. Każde przedsiębiorstwo ma własną specyfikę i własne wyzwania, którym trzeba sprostać. Dlatego gorąco zachęcam do kontaktu i rozmowy – kiedy dobrze poznamy model biznesowy, na pewno będziemy mogli przedstawić dostosowane do potrzeb rozwiązania.

__________________

Prowadzisz sprzedaż w tradycyjnym kanale? Skontaktuj się z nami. Zacznij sprzedawać on-line i zdobądź nowych klientów.

Poczytaj też