Ile kosztuje sklep na PrestaShop?

Darmowy sklep: mit czy prawda?

W usługach związanych z e-commerce pokutuje opinia, że zbudowanie sklepu właściwie nie wymaga nakładów finansowych – wystarczy wykupić domenę i hosting, skorzystać z otwartego oprogramowania (ang. open source) i można wkroczyć w sprzedaż online. To twierdzenie daje się utrzymać również w przypadku PrestaShop, pod warunkiem, że właściciel sklepu umie samodzielnie poradzić sobie z jego pobraniem i instalacją, z konfiguracją języków, walut, cen, podatków, dostawców, atrybutów produktów, pobrać moduły sprzedażowe (płatność, dostawa), zrobić zdjęcia produktów i stworzyć dla nich opisy, napisać regulamin i wiele innych.

Do czego więc potrzebne są takie agencje jak nasza?

Mówiąc o tworzeniu sklepu lubimy przywoływać analogię do budowania domu: można go postawić własnymi siłami, jeśli posiada się pełen zakres umiejętności, a można go zlecić komuś od początku do końca, albo też posiłkować pomocą fachowców, jeśli pewnych elementów nie umiemy wykonać sami. Zawsze to zakres prac determinuje cenę. Tak samo jest w przypadku sklepu online. Zakres ten z kolei może być przeróżny.

Co zatem podlega wycenie podczas tworzenia sklepu?

  1. Szata graficzna

    PrestaShop – a więc silnik – jest powiązany z domyślnym szablonem, do którego można podpiąć wszystkie funkcje. Im bardziej grafika odbiega od tego szablonu, tym więcej pracy wymaga jej wdrożenie przez programistę, a czas pracy przekłada się zawsze na koszt.

    Ponadto, tutaj przyszły właściciel sklepu ma dwie możliwości: a) może skorzystać z szablonu gotowego (dostępnego np. na stronie https://addons.prestashop.com/pl/3-szablony-prestashop), który jest już powiązany z PrestaShop b) lub zbudować grafikę od podstaw, mając pewność, że będzie niepowtarzalna i skrojona do wszystkich jego potrzeb. W pierwszym przypadku koszt jest znacznie niższy, ale trzeba liczyć się z tym, że są pewne ograniczenia, które nałożył twórca szablonu. W drugim przypadku koszt jest znacznie wyższy nie tylko ze względu na pracę programisty, który musi wdrożyć grafikę, ale też samego grafika, który ją projektuje. Z drugiej strony jednak właściciel sklepu ma pewność, że ta grafika będzie niepowtarzalna.

    Stosując ponownie analogię z budowaniem domu, można zamówić gotowy dom modułowy, a można zlecić jego zaprojektowanie i wymurowanie.

  2. Funkcje

    To kluczowy element ceny. Sprawia, że sklep na PrestaShop może kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych.
    Wyobraźcie sobie na przykład, że chcecie stworzyć unikalny program lojalnościowy, jak ten, który budowaliśmy dla Grey Wolf – nie jest on dostępny nigdzie na rynku w postaci modułu (dla wyjaśnienia: moduły odpowiadają właśnie za realizację funkcji), a zatem nasz programista musiał go stworzyć. Liczba godzin pracy, które na to poświęcił jest wtedy wyceniana i doliczana do kosztu sklepu.

    Na szczęście większość narzędzi sprzedażowych potrzebnych początkującemu sprzedawcy jest dostępna w PrestaShop albo bezpłatnie, albo poprzez gotowe moduły, których ceny wahają się średnio od 50 do 500 zł za sztukę (np. moduły dostawy, bloga, marketingowe i inne). Nie można sobie wyobrazić sklepu, który nie posiadałby wbudowanego modułu koszyka.

  3. Projektowanie

    Wielu właścicieli sklepów słyszało na pewno o tak zwanym user experience, a więc praktykach projektowania, które sprawią, że sklep będzie wygodniejszy i bardziej intuicyjny dla klientów, co z kolei przełoży się na większą sprzedaż.

    Nie tylko takie projektowanie jest jednak ważne. W JASHU główny nacisk kładziemy na projektowanie biznesowe. Zaczynamy zatem od spotkań i konsultacji, starając się poznać wasz model biznesowy, otoczenie, w którym działacie oraz oczekiwania w stosunku do sklepu. Pytamy o to, jak wyglądają procesy sprzedażowe, a więc, jaką drogę przechodzi produkt zanim dotrze do klienta końcowego. Analizujemy takie ich elementy, jak: magazynowanie, pakowanie, transport czy utrzymywanie zapasów, by sklep pozwalał na sprawne prowadzenie tych działań, fachową obsługę zamówień i również ułatwił pracę działowi handlowemu.

    Zebrane informacje umożliwią nam zaproponowanie takich rozwiązań, które najlepiej będą współgrały ze specyfiką waszej firmy oraz branży. Łączymy więc waszą wiedzę na temat branży z naszą wiedzą w obszarze e-commerce i to jest według nas droga do sukcesu.

  4. Dokumentacja

    Niestety na ten punkt mało który wykonawca sklepu internetowego zwraca uwagę. Czy zdarzyło się wam, że otrzymaliście sklep od programisty, który go tworzył bez żadnej instrukcji obsługi, bez opisanych w nim funkcji, a nawet bez danych dostępowych do FTP czy bazy MySQL? Niestety często przychodzą do nas klienci właśnie z takimi doświadczeniami. Dlatego elementem wyceny jest również tzw. projekt funkcjonalny.

    Na projekt składają się funkcje oraz mechanizmy, które dostępne będą klientom sklepu i jego pracownikom. Zawiera on również opis interakcji, w jakie użytkownik wchodzi ze sklepem czy rozplanowania treści na stronie. Projekt funkcjonalny jest zatem całościową dokumentacją sklepu. Równolegle nad tworzeniem projektu funkcjonalnego pracujemy nad stworzeniem makiety graficznej, dzięki czemu w końcowym dokumencie znajdzie się nie tylko opis, jak działają poszczególne funkcje, ale także, jak wyglądają w oknie przeglądarki. Projekt jest takim punktem odniesienia dla osoby, która przeprowadza u nas kontrolę jakości: zakodowany i oddany wam sklep musi być w 100% zgodny z projektem.

  5. Testy i szkolenie

    Przed pokazaniem sklepu waszym klientom staramy się najpierw pokazać wam, że wszystko działa prawidłowo. W tym celu 2 osoby niezależnie od siebie testują sklep. Po sprawdzeniu wszystkich funkcji przeprowadzamy szkolenie, by nauczyć właściciela sklepu lub jego pracowników samodzielnej obsługi zamówień i administracji całym sklepem. Co więcej, gdy są jakiekolwiek pytania, jesteśmy pod telefonem. To również jest włączone w koszty realizacji sklepu, a jego właściciel zyskuje poczucie bezpieczeństwa, że w razie jakiegokolwiek pytania otrzyma wsparcie.

    Wymienione elementy jeszcze nie wyczerpują naszego zakresu prac, ale są jego trzonem. Ważne, by żaden z nich nie był pominięty, ponieważ wtedy zawsze ryzykujemy, że sklep nie będzie przemyślany, a więc nie przyniesie wysokich wyników sprzedażowych. Jest to zatem inwestycja, której wysokość przekłada się na całe powodzenie przedsięwzięcia.