Hosting pod PrestaShop – na co zwrócić uwagę

Jaki serwer wybrać dla sklepu na PrestaShop? To pytanie pojawia się bardzo często w mailach i telefonach od naszych klientów. Celem tego artykułu nie będzie reklama idealnego hostingu, bo taki nie istnieje. Chcemy jednak ułatwić Ci decyzję. Dlatego w dzisiejszym wpisie podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu pod PrestaShop.

dobry hosting pod PrestaShop

Hosting pod PrestaShop – kluczowe aspekty

Typ serwera

Shared

To serwer współdzielony. Jak sama nazwa wskazuje, korzystając z niego, dzielisz zasoby (czas procesora, pamięć RAM, łącze, przestrzeń dyskową) z pozostałymi użytkownikami. Pod taki serwer możesz podpiąć własną domenę i skrzynkę e-mailową. Największą zaletą hostingu współdzielonego jest atrakcyjna cena. Z doświadczenia naszych klientów wynika jednak, że serwer współdzielony nie sprawdza się w przypadku sklepu internetowego. Problem zaczyna się w momencie zwiększonego ruchu. Wówczas Twoja witryna “walczy” o dostępną pamięć RAM z innymi witrynami. Może to znacznie spowolnić działanie sklepu. A jak wiadomo – wolne wczytywanie strony, może znacznie obniżyć konwersję. Pewnym rozwiązaniem będzie zakup wyższego pakietu. Pytanie, czy takie rozwiązanie będzie opłacalne.

VPS

Nazwa serwera to skrót od Virtual Private Server, czyli wirtualny serwer prywatny. Tak jak w poprzednim przypadku, jest to serwer wirtualny. Tutaj zasoby też są współdzielone, ale zyskujesz dużo większą kontrolę nad swoją częścią serwera. Dodatkowo, w przypadku tego serwera – możesz zwiększyć parametry w zależności od potrzeb i rozwoju Twojego sklepu. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każdy serwer VPS jest taki sam i daje te same możliwości.

Serwer dedykowany

Serwer dedykowany, potocznie nazywany “dedykiem”, to fizyczny komputer oddany Ci na wyłączność. Dzięki temu masz gwarantowane zasoby. Jeśli jednak zajdzie potrzeba zwiększenia ich, wymagana będzie fizyczna interwencja, np. wymiana dysku. Z oczywistych względów wariant ten jest droższy, niż te omówione wcześniej. Z serwerów dedykowanych korzystają duże sklepy internetowe, które generują miesięcznie ogromny ruch i chcą rozszerzać serwer zgodnie z rosnącymi potrzebami. Jest to możliwe, dzięki temu, że serwer dedykowany daje całkowitą kontrolę nad oprogramowaniem. Cecha ta łączy “dedyk” z serwerem VPS. Chociaż w tym drugim przypadku możliwości są mniejsze. Pamiętaj jednak, że jeśli zdecydujesz się na serwer VPS lub „dedyk”, będziesz musiał zatrudnić administratora, który takie oprogramowanie serwerowe zainstaluje.

Skalowalność

Skalowalność to, najogólniej mówiąc, możliwość zwiększenia parametrów serwera, bez konieczności przenoszenia strony internetowej. Jeśli chodzi natomiast o skalowalność w sklepie on-line, należy ją rozumieć jako zwiększenie wymagań sklepu, w związku z jego rozwojem. Nie będzie to możliwe bez odpowiedniego serwera, Chodzi o to, aby można go było rozszerzać w zależności od potrzeb. Przykładowo, rozszerzenie możliwości serwera stanie się niezbędne w przypadku zwiększenia ruchu na stronie. A co za tym idzie – wszystkich zasobów (dysku, procesora i pamięci RAM). Jeśli zlekceważysz ten aspekt na samym początku, musisz liczyć się z koniecznością przeniesienia strony.

Wersja PHP

Prawidłowa konfiguracja PHP jest niezbędna, aby Twój sklep działał poprawnie. Wersja PHP jest oczywiście uzależniona od konkretnej wersji PrestaShop oraz kompatybilności jego kodu. Chociaż teoretycznie PrestaShop 1.6 działa na PHP 7, co do modułów nie mamy już takiej pewności.

Rozmiar powierzchni dyskowej

Jeśli chodzi o przestrzeń dyskową, warto wziąć pod uwagę, zarówno bieżące, jak i przyszłe potrzeby Twojego sklepu. Inaczej mówiąc, rozmiar powierzchni dyskowej musi być na tyle duży, aby zmieścić obecny sklep. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepu z dużą ilością produktów, a co za tym idzie – z tysiącami zdjęć o dużej rozdzielczości. Ponadto, do rozmiaru plików należy dodać wielkość bazy oraz poczty. Z drugiej strony – warto wziąć pod uwagę to, że z czasem Twój biznes będzie się rozwijać. Wybierając serwer sprawdź, czy w przyszłości będziesz mógł dokupić powierzchnię dyskową i ile to będzie kosztowało.

Backup

W przypadku kopii zapasowej warto zapytać dostawcę o następujące kwestie:

  • co wchodzi w jego zakres
  • jak często jest wykonywany
  • ile ostatnich kopii jest przechowywana
  • jak wygląda procedura odtworzenia kopii

Inne usługi

Poczta

Dedykowany adres pocztowy w ramach usług hostingowych to już standard. Jednak umieszczenie poczty i sklepu internetowego na tym samym serwerze, nie będzie najlepszym rozwiązaniem. W zależności od rozmiaru organizacji i poziomu komunikacji pocztowej, praca serwera pocztowego może znacząco wpłynąć na spadek wydajności całego serwera. A to z kolei wpłynie negatywnie na szybkość ładowania strony.

Support

Wybierając hostingu pod PrestaShop, zwróć szczególną uwagę na usługi świadczone w ramach hostingu. Czy pomoc udzielana jest również w weekendy? Ile czasu ma firma na uporanie się z ewentualnymi usterkami? Pamiętaj, że problemy z serwerem mogą obniżyć nie tylko konwersję w Twoim sklepie, ale przede wszystkim zaufanie klientów do Twojej marki. W przypadku serwera dedykowanego support jest zazwyczaj wliczony w cenę. Jeśli chodzi o VPS i serwer dedykowany, taka usługa jest dodatkowo płatna. Jeśli jej nie wykupisz, stabilność Twojego serwera może być wątpliwa. Pamiętaj, że Twój sklep działa 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. A każda długotrwała awaria powoduje straty w Twoim sklepie.

SLA

SLA (Service Level Agreement), czyli umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Dokument taki zawiera zazwyczaj katalogu konkretnych usług. Prowadzi to do powstania jednego produktu, dzięki jasnej definicji świadczonej usługi. Zastosowanie SLA w przypadku usług hostingowych gwarantuje transparentność wszystkich usług i ich parametrów. Taka umowa nakłada na dostawcę konkretne obowiązki, a Tobie, jako klientowi, daje gwarancję, że jakość świadczonych usług się nie pogorszy. Warto jednak zwrócić uwagę, jak konkretne parametry przekładają się na działanie sklepu.Przykładowo, pozornie wysoki poziom parametry dostępności na poziomie 99.9%, oznacza, że Twój sklep internetowy może nie działać przez 45 minut w skali miesiąca.

Cena

Cena jest istotnym, ale nie powinna być decydującym czynnikiem, jeśli chodzi o wybór hostingu pod PrestaShop. Oszczędność rzędu kilkunastu złotych może odbić się na bezpieczeństwie Twoich klientów. Wybór hostingu należy traktować jak inwestycję. Sklep na PrestaShop będzie działać spokojnie na serwerze za kilkaset złotych w skali roku. Tańszy hosting może poradzić sobie dziś, ale co stanie się, gdy w Twoim e-sklepie pojawi się więcej produktów, a ruch i sprzedaż wzrosną, chociażby sezonowo, np. w okresie przedświątecznym albo w Black Friday?

Dobry hosting pod PrestaShop – podsumowanie

Przy wyborze hostingu pod PrestaShop powinieneś przeanalizować swój biznes. Zarówno to. czego potrzebujesz obecnie, jak i to, czego będziesz potrzebował za jakiś czas. Weź przy tym pod uwagę takie kwestie jak: liczbę klientów (obecnie, jak i tę, na której Ci zależy), szybkość ładowania strony, wydajność oraz dostępność serwera oraz wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę.

__________________

 Chcesz otworzyć sklep internetowy na PrestaShop? A może już go prowadzisz? Sprawdź, w czym możemy Ci pomóc. Dowiedz się więcej>>>

 

Poczytaj też