Hosting pod PrestaShop — 15 kwestii, które musisz wziąć pod uwagę

Chcesz założyć sklep z wykorzystaniem PrestaShop? To bardzo dobry pomysł. Silnik ten cieszy się doskonałą opinią i oferuje ogromne możliwości. Jednak na jakim serwerze postawić taki e-sklep? Jaki hosting pod PrestaShop będzie najlepszy? Poznaj elementy, jakie musisz przeanalizować przed dokonaniem wyboru.

Hosting pod PrestaShop - jak wybrać

Wybór hostingu pod PrestaShop ma ogromny wpływ na szybkość, bezpieczeństwo i wydajność strony internetowej. O ile nie decydujesz się na e-sklep w modelu SaaS – to właśnie na wybranym przez Ciebie serwerze przechowywane są wszystkie pliki potrzebne do wyświetlenia strony. 

Szybkość ładowania oraz bezpieczeństwo strony ma wpływ na decyzje zakupowe użytkowników. Jeżeli strona działa wolno lub wygląda na niebezpieczną, to możesz stracić potencjalnego klienta, który zdecyduje się na przejście do sklepu konkurencji. Pamiętaj też o tym, że szybkość i bezpieczeństwo mają także wpływ na widoczność strony w Google. 

Jednak jakie czynniki są najważniejsze podczas wybierania hostingu dla sklepu opartego na PrestaShop? Na jakie kwestie trzeba zwrócić szczególną uwagę? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

Hosting pod PrestaShop  — kluczowe aspekty

  1. Przestrzeń hostingowa

Jedną z pierwszych kwestii, na jakie patrzy się podczas wyboru hostingu dla strony internetowej jest przestrzeń hostingowa. Wybierając hosting pod PrestaShop jest podobnie. To właśnie od przestrzeni hostingowej zależy m.in. ile zdjęć i filmów możesz zamieścić na stronie.

To, jak dużo przestrzeni hostingowej potrzebujesz, zależy od tego, ile produktów masz mieć w ofercie i jak rozbudowane (bogate np. w instrukcje, broszury, zdjęcia, filmy instruktażowe) opisy mają mieć Twoje SKU. 

Jednak to nie wszystko. Pamiętaj o tym, że na serwerze utrzymujesz także pliki poczty elektronicznej. Jeżeli będziesz otrzymywać od swoich klientów np. zdjęcia reklamowanych produktów, to przestrzeń dyskowa hostingu może się szybko zapełnić.

Zatem – co zrobić, aby nie narzekać? Najlepiej jest wybrać taki pakiet, który zapewni Ci trochę zapasu przestrzeni (np. 100 GB). Niektóre hostingi oddzielają też przestrzeń na skrzynki e-mail od tej na strony WWW, trzymając dane na dwóch osobnych serwerach. Ze względów bezpieczeństwa (i wygody) może być to dobre rozwiązanie. Dobrze, aby mieć możliwość elastycznej zmiany pakietu hostingowego, kiedy pojawi się taka potrzeba.

  1. Liczba kont e-mail

Prowadząc e-sklep przyda Ci się kilka skrzynek mailowych. Na inny adres powinny być wysyłany reklamacje, na inny te dotyczący zapytań produktów, a inne do działu zakupów. 

Pamiętaj o tym, że hosting może Cię w tej kwestii nieco ograniczyć. Wybierając serwer, przyjrzyj się ile kont e-mail kupujesz w danym pakiecie. Jeżeli tego nie zrobisz – otwierając nowy dział, będzie trzeba przejść na wyższy pakiet hostingowy. Lepiej taki hosting odrzucić już na starcie lub wybrać pakiet, który od razu pozwoli na zakładanie nielimitowanej liczny skrzynek.

  1. Limit transferu

Przestrzeń dyskowa to jedno, lecz dla funkcjonowania sklepu internetowego jeszcze ważniejszy może okazać się inny parametr. Chodzi o limit transferu. Ten parametr to jedno z podstawowych ograniczeń, jakie nakłada wielu dostawców usług hostingowych.

Jeżeli wybierasz pakiet mający 200 GB limitu transferu. Oznacza to, że w każdym miesiącu kalendarzowym – wszystkie transfery danych (czy to wysyłanie czy pobieranie) nie mogą przekroczyć tej wartości. Wliczają się w to zarówno wizyty strony sklepu, jak i prace na FTPie. Gdy przesył danych zostanie przekroczony – hosting zostanie najprawdopodobniej zablokowany do momentu opłacenia dodatkowych gigabajtów.

W związku z tym, jeżeli nie chcesz, aby ograniczenia związane z transferem doprowadziły do zablokowania możliwości dokonywania zakupów w e-sklepie, zastanów się nad hostingiem bez limitu transferu.

  1. Rodzaj dysku

Wiele osób myśląc o dysku serwerowym ma na myśli przede wszystkim jego pojemność. Prawda jest jednak taka, że o wiele istotniejszym parametrem jest jego typ. Pamiętaj o tym, że szybkość wyświetlania plików potrzebnych do załadowania strony – zależy właśnie od szybkości odczytu samego dysku twardego

Dyski HDD o konstrukcji talerzowej są w stanie zapewnić dużą przestrzeń przy stosunkowo niskich pieniądzach. Niestety – nie są one zbyt szybkie. Jeżeli zależy Ci na wysokiej wydajności, znacznie lepszym rozwiązaniem są typy SSD, które oferują prędkość odczytu i zapisu na kilkukrotnie wyższym poziomie. 

Wśród hostingów SSD warto zwrócić szczególną uwagę na typ SSD NVMe. Ten typ jest wyjątkowo szybki. Może to być kluczowy czynnik dla szybkości działania Twojego sklepu.

  1. Procesor i pamięć operacyjna

Podobnie jak w przypadku każdego komputera, za wydajnością serwera stoi procesor oraz pamięć operacyjna. To właśnie te dwa podzespoły odpowiadają za przetwarzanie niemal każdego procesu, który odbywa się na serwerze.

Hosting współdzielony – jak sama nazwa wskazuje – jest dzielony przez wielu klientów jednocześnie. W związku z tym z zasobów serwera korzysta jednocześnie wiele stron czy aplikacji. Żeby uniknąć sytuacji, w której jeden klient wykorzystuje zbyt dużo mocy obliczeniowej maszyny, warto zadbać o to, aby mieć zagwarantowany jej minimalny przydział.

Niestety nie każdy dostawca dzieli się informacjami dotyczącymi tego typu parametrów. Ja jednak zachęcam Cię, aby wybrać serwer, który zapewnia przynajmniej absolutne minimum w postaci 1 GHz (lub 1 rdzeń) procesora oraz 1 GB pamięci operacyjnej na użytkownika. Choć w praktyce realne zasoby dla wydajnego działania sklepu na PrestaShop w wersji 1.7+ to 2×2 GHz CPU i 4 GB RAM. Dzięki temu nawet w momentach większego zainteresowania stroną, będziesz mógł liczyć na stabilne działanie strony. 

  1. Backupy

Nieudana aktualizacja silnika strony? Instalacja wtyczki? A może ręczna ingerencja w kod e-sklepu? Wszystkie te rzeczy – jeżeli coś pójdzie nie tak – mogą doprowadzić do awarii Twojej strony. A każda minuta awarii może generować spore straty dla Twojego e-sklepu.

Zatem – co możesz zrobić, by zabezpieczyć się na wypadek takich sytuacji? No cóż – wystarczy, że będziesz mieć kopię zapasową.

Przywracając backup możesz szybko przywrócić stronę do stanu używalności. Jednak, żeby było to możliwe – konieczne jest regularne wykonywanie kopii zapasowych. Hosting może wykonywać je za Ciebie – wówczas w awaryjnej sytuacji wystarczy kilka kliknięć lub kontakt z obsługą klienta, by strona z powrotem była dostępna.

Wybierając serwer, przyjrzyj się parametrom dotyczącym kopii zapasowej. Dobrze, aby backup był wykonywany przynajmniej 1 raz dziennie oraz by był przechowywany na serwerze przynajmniej przez tydzień. Oczywiście nie zwalnia Cię to od wykonywania kopii zapasowych samodzielnie i we własnym zakresie.

  1. SSL

Podczas korzystania z e-sklepu, klient musi czuć się bezpiecznie. W końcu nie zdecyduje się on na zakup z miejsca, które wygląda na zagrożone. Jednym z podstawowych elementów zapewniających bezpieczeństwo strony internetowej jest certyfikat SSL.

To właśnie dzięki SSL, Twoja strona jest weryfikowana przez przeglądarkę użytkownika. Jeżeli walidacja przejdzie bez problemu, nawiązywane jest bezpieczne połączenie HTTPS, podczas którego dane przesyłane między przeglądarką a serwerem są szyfrowane. Dzięki temu dane przesyłane przez klienta są zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych.

To jednak nie wszystko. Certyfikat SSL jest jednym z czynników branych pod uwagę podczas oceny strony przez Google. Jeżeli Twój e-sklep jest bezpieczny, to Twoja witryna zyska dodatkowe punkty.

SSL jest niezwykle istotny w e-commerce. Jednak wcale nie musi wiązać się ze sporymi wydatkami. Taki certyfikat możesz mieć całkowicie za darmo. Warto wybrać serwer, który umożliwi Ci taką opcję np. w postaci certyfikatu Let’s Encrypt czy ZeroSSL. 

  1. Wersja PHP

Silnik PrestaShop jest oparty na języku PHP. To właśnie on odpowiada za pobieranie danych z bazy danych w celu ich wyświetlenia na stronie sklepu. Język PHP ewoluuje – nowe generacje wprowadzają modyfikacje dotyczące m.in. szybkości oraz bezpieczeństwa. 

Obecnie mamy do czynienia z implementacją 8. generacją PHP. Wersja 5.6 nie jest już wspierana przez PrestaShop. W związku z tym, wybierając hosting, decyduj się na serwer obsługujący przynajmniej PHP 7.1. Jednak dobrze myśleć przyszłościowo i zdecydować się na hosting gotowy na obsługę najnowszej aktualnie dostępnej wersji tego języka oraz daje możliwość samodzielnego wyboru i zmiany używanej wersji PHP. 

  1. Limit procesów PHP

Gdy już wiesz o tym, jak ważny jest interpreter PHP po stronie serwera – mam dla Ciebie istotną wiadomość. Dostawca usług hostingowych – aby zapewnić sprawne funkcjonowanie serwera dla wszystkich klientów – nakłada limity na procesy PHP wykonywane przez poszczególne strony czy aplikacje internetowe. Ma to zabezpieczyć przed sytuacją, w której jeden klient zbyt mocno wykorzystywałby zasoby serwera. 

Limit procesów PHP nie jest czymś złym sam w sobie. Jednak problem pojawia się, gdy jest on zbyt niski. W takiej sytuacji, klient podczas korzystania ze sklepu musi liczyć się z rozmaitymi opóźnieniami. Dlaczego? Bo zapytanie generowane przez jego działania w witrynie trafiają do kolejki i czekają, aż interpreter je obsłuży.

Co możesz zrobić, żeby się przed tym uchronić? Zadbaj o to, aby limit jednoczesnych procesów PHP nie był niższy niż 10. Tę wartość potraktuj jako absolutne minimum.

  1. Wersja HTTP

Do wyświetlenia strony Twojego sklepu w przeglądarce użytkownika wykorzystywany jest protokół HTTP. To właśnie przy jego użyciu nawiązywane jest połączenie, podczas którego przesyłane są dane potrzebne do wyświetlenia strony.

Protokół HTTP ma swoje generacje – w końcu na przestrzeni lat zmienia się podejście do korzystania z Internetu, zmieniają się też zapotrzebowania użytkowników. Obecnie wdrażana jest generacja HTTP/3, która cechuje się wzmocnionym bezpieczeństwem oraz znacznie większą stabilnością (zabezpieczenie przed blokowaniem czy zrywaniem połączenia). 

Jednak, żeby można było skorzystać z udogodnień oferowanych przez najnowszą wersję protokołu, konieczne jest przede wszystkim… jej włączenie po stronie serwera. W związku z tym wybierz hosting, który oferuje takie rozwiązanie.

  1. Limit połączeń HTTP

Wersja HTTP to jedno, lecz oprócz tego ponownie niezwykle istotne okazują się limity nakładane przez serwer. Wśród wielu ograniczeń związanych z funkcjonowaniem hostingu, możesz spotkać się z limitem jednoczesnych połączeń HTTP.

To bardzo ważna kwestia – jeśli limit jest ustawiony na zbyt niskim poziomie (np. 50 jednoczesnych połączeń), to może to zakłócić funkcjonowanie Twojego sklepu. W takiej sytuacji każde nowe połączenie będzie doprowadzać do zrywania jednego z już nawiązanych. Dla klientów Twojego sklepu może to oznaczać przede wszystkim błędy wyświetlania strony oraz trudności w dokonywaniu zakupów.

W związku z tym wybierając hosting dla PrestaShop przyjrzyj się tej kwestii. Zadbaj o to, aby limit jednoczesnych połączeń nie był niższy niż 1000. 

  1. Oprogramowanie serwera

Oprogramowanie serwerowe może mieć bardzo duży wpływ na szybkość działania strony. W zależności od prowadzonej przez Ciebie witryny wpływ może być bardziej lub mniej dostrzegalny. Jeżeli jednak chcesz prowadzić sklep na PrestaShop – to musisz się liczyć, że różnica pomiędzy poszczególnymi typami oprogramowania serwerowego jest naprawdę istotna.

Najbardziej powszechnym i najczęściej stosowanym typem programu serwerowego jest Apache. To rozwiązanie stabilne i bezpieczne, jednak… nieco za wolne. Jeżeli Twój e-sklep będzie postawiony na serwerze wykorzystującym np. LiteSpeed to zmianę szybkości będziesz w stanie zauważyć nawet gołym okiem.

LiteSpeed jest w stanie zapewnić 8 razy szybsze ładowanie przy 98% mniejszym zużyciu zasobów serwera (w porównaniu do konfiguracji opartych na Apache czy Nginx). Prawda, że takie liczby robią różnice? Dlatego warto zdecydować się na hosting, który obsługuje tę technologię.

  1. Systemy pamięci podręcznej

Żeby zapewnić szybkie działanie sklepu opartego na PrestaShop, warto korzystać z każdej technologii, która może – choćby częściowo – zwiększyć wydajność czy czas reakcji sklepu. Przykładem tego typu rozwiązań są silniki pamięci podręcznej.

Mechanizm działania silników takich jak Redis czy Memcached wygląda podobnie. Dzięki nim wstępnie przetworzone dane z bazy danych przechowywane są w pamięci szybkiego dostępu. W konsekwencji – każde uruchomienie strony czy wykonanie operacji w witrynie nie musi wiązać się z koniecznością oczekiwania na reakcję bazy danych przez serwer. Dzięki temu – strona po prostu ładuje się i działa szybciej.

Jeżeli więc zależy Ci na szybkości i wydajności e-sklepu, koniecznie zdecyduj się na serwer z systemami pamięci podręcznej.

  1. Autoinstalator

Wybierając hosting pod PrestaShop bardzo dużym udogodnieniem może być autoinstalator sklepu. W takiej sytuacji wystarczy, że zalogujesz się do panelu hostingowego i klikniesz w ikonę systemu, a kreator instalacji przeprowadzi Cię przez cały proces za rękę.

Oczywiście nawet jeżeli hosting nie ma takiego autoinstalatora, to możesz zainstalować na nim silnik PrestaShop. Jednak skorzystanie z automatycznej instalacji jest po prostu o wiele łatwiejsze.

  1. Uptime i SLA

Chcesz żeby Twój e-sklep generował dużą sprzedaż? Żeby było to możliwe, strona musi być dostępna przez cały czas. Jeżeli klient odwiedzający e-sklep zobaczy błąd serwera zamiast strony zakupowej, to po prostu pójdzie szukać produktu gdzie indziej. 

Jednak dostępność serwera jest ważna nie tylko ze względu na doświadczenie poszczególnych klientów. To bardzo ważny czynnik dla algorytmów wyszukiwarki Google, które działają niezależnie od pory dnia i nocy. Jeżeli Twoja strona będzie wielokrotnie niedostępna – np. poprzez prace techniczne po stronie serwera – to może to zaszkodzić jej pozycji w indeksie Google.

Dlatego też tak ważny jest uptime – czyli czas, w którym firma hostingowa gwarantuje dostępność usługi. Jeżeli wynosi on 99%, to oznacza to, że tylko przez 1% czasu na przestrzeni miesiąca, może ona być niedostępna np. z powodu prac technicznych.

W praktyce temat uptimeu jest regulowany w ramach SLA, czyli Service Level Agreement. Jest to umowa (lub zapis w umowie), w której dostawca hostingu gwarantuje np. uptime na poziomie 99,9%. W takiej sytuacji, jeżeli serwer będzie niedostępny częściej – będzie Ci to dawało podstawę do złożenia reklamacji.

Hosting pod PrestaShop — podsumowanie

15 elementów— wydaje się, że to bardzo dużo. Prawda jest jednak taka, że jeżeli wybierając hosting pod Prestashop, dokładnie sięprzyjrzysz, to będzie Ci łatwiej wybrać serwer, który zapewni stabilną i bezproblemową pracę Twojego e-sklepu. Tego właśnie Ci życzę!

Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Były właściciel sklepów internetowych i projektów z branży e-commerce. Obecnie twórca serwisu Jak Wybrać Hosting?, w ramach którego sprawdza, testuje i porównuje usługi hostingowe dla sklepów internetowych i nie tylko.

 

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

    __________________

     Chcesz otworzyć sklep internetowy na PrestaShop? A może już go prowadzisz? Sprawdź, w czym możemy Ci pomóc. Dowiedz się więcej>>>

     

    Poczytaj też