Klienci Twojego e-sklepu – skąd czerpać informacje o użytkownikach?

Czy zastanawiałeś  się, kim są osoby, które odwiedzają Twoją stronę? Kto robi zakupy w Twoim sklepie internetowym? Ta wiedza pozwoli Ci przygotować jeszcze lepszą ofertę dla Twoich klientów, a także ułatwić im sam proces wyboru i zakupu. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, skąd możesz czerpać wiedzę na temat  Twojej grupy docelowej.

Co to jest grupa docelowa (target) w sklepie na PrestaShop

Grupa docelowa – co to jest 

Grupa docelowa, nazywana inaczej targetem, to osoby, do których kierujesz swoje produkty. Określenie profilu klienta to  tak naprawdę fundament każdego biznesu. Sprawdza się tu dość prosta zasad, która mówi o dopasowaniu komunikator do osoby, do której go kierujesz. Właśnie takim komunikatem jest strategia marketingowa, a także sam model sprzedaży. Przykładowo, jeśli Twoją grupą docelowa są młode kobiety, sklep będzie wyglądał inaczej, niż w przypadku, kiedy klientami będą panie 50+.

Grupa docelowa – co warto o niej wiedzieć

Wiek i płeć

Określ wiek i płeć swoich odbiorców. Możesz to zrobić samodzielnie,  bo przecież otwierając sklep, zakładasz, kto będzie Twoim klientem. Możesz również bazować na konkretnych danych z Google Analytics (zakładka:  odbiorcy-> dane demograficzne) lub z danych gromadzonych przez Piksel FB (menedżer firmy-> statystyki grup odbiorców).

Miejsce zamieszkania  (lokalizacja)

Wiedza na temat tego, gdzie Twoje produkty cieszą się największą popularnością, sprawi, że Twoje działania marketingowe będą jeszcze bardziej skuteczne. Przykładowo, jeśli najwięcej klientów pochodzi z Warszawy, może warto skierować reklamę właśnie na ten obszar? Informacje na temat lokalizacji osób, które odwiedzają Twoją stronę znajdziesz w Google Analytics (odbiorcy->dane geograficzne).

Zainteresowania, potrzeby i problemy

Na podstawie danych z Google Analytics (odbiorcy-> zainteresowania) oraz informacji o zainteresowaniach fanów Twojego fanpage’a (menedżer firmy-> statystyki grup odbiorców> polubione strony lub aktywność), możesz wyciągnąć wnioski na temat zainteresowań i potrzeb  Twoich odbiorców. Oczywiście pod warunkiem, że osoby, które polubiły Twój fanpage to faktycznie Twoi potencjalni i obecni klienci. Bardzo dużo na temat użytkowników możesz dowiedzieć się również wchodząc z nimi w interakcję, publikując posty, które składniają do dyskusji.

Odbiór strony  przez użytkowników

To, do jakiej grupy docelowej kierujesz swoje produkty, decyduje również w dużej mierze o rozwiązaniach, które wdrożysz na stronie. Czasem to, co na początku wydaje Ci się funkcjonalne, dla użytkowników może okazać się niejasne, zbyt skomplikowanePrzykładowo, starsze osoby mogą mieć problem ze złożeniem zamówienia w koszyku wielokomórkowym i cały proces będzie trzeba maksymalnie uprościć.  Reasumująć – wiedza o tym, jak Twoja strona jest odbierana przez użytkowników, pozwoli Ci stworzyć e-sklep przyjazny dla Twoich odbiorców. Dzięki temu zmniejszysz liczbę porzuconych koszyków i zwiększysz zyski.  Jak to zrobić? Wystarczy, że zaczniesz używać Hotjara. Wystarczy, że zainstalujesz na stronie jeden kod, a będziesz mógł obserwować, jak użytkownicy poruszają się po Twoim sklepie internetowym na PrestaShop.  Dzęki temu wdrożysz rozwiązania w oparciu o UX (user experience)  

Urządzenia, z których korzystają klienci

Wystarczy, że zajrzysz do raportu odbiorcy,  następnie technologie lub ruch mobilny w  Google Analytics, aby dowiedzieć się z jakiego systemu korzystają użytkownicy  i na jakich urządzeniach najczęściej wchodzą do Twojego sklepu. Ta wiedza pozwoli Ci zoptymalizować responsywną wersję witryny, np. pod konkretne modele urządzeń.

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

     

     

    Poczytaj też