Storytelling, czyli rola opowieści w e-commerce

Każdy przedsiębiorca pamięta początki swojej firmy-pierwszego klienta, pierwsze zamówienie. To historia Twojej marki. Podziel się nią ze swoimi klientami. Przekonasz się, że zyskasz wierne grono czytelników i klientów.

Storytelling w e-commerce przykłady

Storytelling — co to jest 

Opowieść jest starsza niż pismo. Jej siła gromadziła obcych sobie ludzi przy ogniskach. Dobra historia zapada w pamięć, wzbudza emocje. Czy ta sama zasada dotyczy marketingu e-commerce? Oczywiście! Właśnie dlatego opowieść ma ogromną moc sprzedażową. Domyślasz się już czym jest storytelling, to marketing narracyjny, sztuka opowiadania o marce, jej wartościach i celach. Czasem w sposób żartobliwy, a czasem poważny. Nie to jest jednak najważniejsze. Kluczowe jest to, aby Twoja opowieść zapadła w pamięć i wzbudzała emocje.

Storytelling — przykłady

O skuteczności storytelling w sprzedaży świadczą wyniki eksperymentu o nazwie Significant Objects Ich pomysłodawcami są Rob Walker, dziennikarz New York Timesa i Josh Glenn, autor książki Taking Things Seriously. Celem eksperymentu było sprawdzenie, w jaki sposób historia wpływa na decyzje o zakupie. Na czym polegał ten eksperyment? Kupione na pchlim targu przedmioty, zostały wystawione w internecie. Były to mało wartościowe przedmioty, które możesz kupić w sklepie “wszystko za pięć złotych”. Do każdego z nich, w opisie, dodano opowieść związaną z daną rzeczą. Efekt? Wszystkie przedmioty kosztowały łącznie ok. 250 dolarów. Zysk z aukcji wynosił prawie trzydzieści dwa razy więcej. Niska wartość przedmiotów udowodniła, że klienci nie kupili konkretnej rzeczy, ale właśnie opowieść o niej. Jak znane marki wykorzystują marketing narracyjny? Często wykorzystują do tego bohaterów marki, charakterystyczne postaci, które zapadają w pamięć. Doskonałym przykładem jest Serce i Rozum (Orange) albo niezwykle męski, ale niezbyt inteligentny bohater reklam Old Spice.

Storytelling w e-commerce  — jak go wykorzystać

Opowieść doskonale sprawdza się w artykułach sponsorowanych. Ten typ artykułu nie może sprzedawać bowiem bezpośrednio. Jego zadaniem jest zainteresowanie klienta, dostarczenie wartości, wzbudzenie emocji. Jeśli zatem rozważasz ten typ promocji, nie opowiadaj o tym, jakie Twoje produkty są wspaniałe. Opowiedz historię swojej klientki, której życie się zmieniło, dzięki temu, że skorzystała z Twoich usług. Możesz również opowiedzieć o tym, dlaczego działasz w tej, a nie innej branży? Być może kryje się za tym, jakaś fascynująca historia. Pasja, którą przemieniłeś w biznes. Opowieść o tym. Zarówno o początkowych trudnościach, jak i późniejszych sukcesach. Najlepsze są bowiem historię “od zera do bohatera”. Zauważ, że tak zbudowana jest większość opowieści — zarówno filmowych, jak i książkowych. Zaciekawiaj, wzbudzaj emocje, aż dojdziesz do happy endu. Przykład? Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami dla “puszystych” pań, możesz zorganizować konkurs na metamorfozę i podzielić się efektami w mediach społecznościowych. Analogicznie, jeśli sprzedajesz suplementy diety dla osób, które ćwiczą, aby zrzucić wagę, zachęć ich do podzielenia się zdjęciami “przed” i “po”, a także podzielenia się swoją historią.

 

 

 

Poczytaj też