Skuteczny sklep internetowy – jak stworzyć dobrze sprzedający?

Stworzenie prostego sklepu interetowego jest łatwe. Problem w tym, że zazwyczaj proste i szablonowe sklepy nie wykorzystują potencjału sprzedażowego. Jak więc stworzyć sklep, który będzie przynosił znaczny dochód?

Jak stworzyć skuteczny sklep internetowy

Wiele osób sądzi, że stworzenie sklepu internetowego jest proste. Właściwie można by w pewnym sensie przyznać im rację.  Jest przecież tyle osób np. freelancerów czy firm na rynku, które tworzą sklepy internetowe, że nie wydaje się to aż takie trudne. Wystarczy tylko zlecić to lokalnej firmie albo takiej, która proponuje np. najniższą cenę. Ale jak stworzyć dobrze sprzedający sklep, który będzie przynosił inwestorowi znaczny dochód? To już nie jest tak oczywiste. Powiem więcej, wiele firm w branży IT tworzy sklepy, a tylko nieliczni w branży e-commerce robią to na tyle dobrze, że sklep przynosi właścicielowi znaczny zysk. Mówiąc wprost – nie chodzi o to żeby stworzyć sklep internetowy.  Chodzi o to żeby sklep sprzedawał, bo do tego właśnie został stworzony. Jak to osiągnąć? Na co zwrócić uwagę? O czym pamiętać? Jakich zasad przestrzegać? Wyjaśnimy to w dzisiejszym artykule.

Skuteczny sklep internetowy krok po kroku

Wstępna analiza potrzeb inwestora i jego klientów

Po pierwsze: Trzeba jasno określić swoje cele, do jakiej grupy klientów chcemy dotrzeć? Co chcemy sprzedawać, jak szeroki ma to być asortyment? Czym chcemy się wyróżnić? Nie wystarczy tylko konkurować niskimi cenami. W ten sposób narażamy się na to że nasze zyski będą coraz mniejsze, aż w końcu prowadzenie sklepu przestanie być opłacalne. Warto również znać swoją obecną konkurencje, żeby uczyć się od najlepszych, a jednocześnie nie powielać błędów innych. Im bardziej dogłębną analizę przeprowadzimy, tym większa szansa na to że odniesiemy sukces i nie poprzestaniemy na tym, aby tylko egzystować. Warto szukać na rynku e-commerce firm, które takie podejście nam zapewnią, a nie zajmą się tylko stroną techniczną całego przedsięwzięcia. Niestety, większość firm tworzących sklepy koncentruje się tylko na tym, na stronie czysto technicznej, zapominając, że wstępna analiza biznesowa jest kluczowa. Najważniejsze pytanie na tym etapie to nie jak, ale dlaczego? Profesjonalna firma IT od tego zaczyna i na to kładzie główny nacisk.

Dobry sklep internetowy musi być ładny!

Znając odpowiedź na pierwsze pytanie możemy zająć się tym jak chcemy to osiągnąć? Co klient widzi wchodząc na stronę sklepu internetowego? Tu dochodzimy do kwestii strony głównej naszego sklepu i wrażenia, emocji, które towarzyszą potencjalnemu klientowi. Pamiętajmy, klient bardzo często kupuje pod wpływem pierwszego wrażenia. Stąd strona główna musi być interesująca, i czytelna, “przyciągać oko” oraz nawiązywać do tego co sprzedajemy. Liczy się pierwsze wrażenie. Strona na gotowym szablonie raczej nam tego nie zapewni. Oprócz odpowiedniej kolorystyki dobranej do naszej branży, strona główna musi, być przejrzysta i prosta w obsłudze. Dobrze jest umieścić w widocznym miejscu informacje o promocjach, nowościach, bestsellerach. Pamiętajmy, że klienci są przyzwyczajeni do użyteczności i intuicyjnego poruszania się po stronie. Stąd umieszczenie ważnych z punktu widzenia klienta informacji w miejscu w którym klient się tego nie spodziewa, sprawi że odwiedzający może się do niej szybko zniechęcić i zrezygnować z zakupu. Zwróćmy uwagę na to że klienci są różni, od osób szukających okazji, po ludzi dla których ważna jest podstawowa informacja o danym produkcie. Należy zatem wyważyć te proporcje w układzie naszej strony.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami 

Wsparcie sprzedaży – rozwiązania poprawiające konwersję

Jakie są najważniejsze elementy na stronie zwiększające sprzedaż, o których umieszczeniu powinniśmy pamiętać? Wyszukiwarka – ułatwi życie klientom, a nam da np. informacje czego klienci szukają najczęściej, co ułatwi nam dostosowanie naszej oferty do potrzeb klientów. Drzewo kategorii – im mniej rozbudowany i bardziej przejrzysty układ tym łatwiej jest poruszać się po sklepie. Koszyk – bardzo ważny element. Jego prosta i intuicyjna obsługa znacznie zwiększa szanse na to że klient go nie porzuci, zniechęcając się do zakupów, lub czując się niedoinformowany, albo co gorsza oszukiwany. Na tym etapie bardzo dużo osób rezygnuje z zakupów, dobrze wiedzieć zatem dlaczego tak się dzieje? Najczęściej z powodu: Zmuszania do zakładania konta w sklepie, braku jasnych informacji o cenie, wysyłce, czasie i kosztach dostawy, braku możliwości powrotu do sklepu, żeby np. dodać nową rzecz do koszyka, ukrytych kosztach, czasochłonnego procesu zamówienia. Ważne aby unikać branżowego języka opisujące kolejne kroki przez które przechodzi klient, lepiej zastosować prosty język. Prezentacja produktów na stronie – Pamiętajmy że różne branże mają różne potrzeby, Postarajmy się aby nasza oferta wyglądała ciekawie i zachęcała klienta do pozostania na stronie. Produkty powinny, także oddawać charakter naszego sklepu. Należy zwracać uwagę na zdjęcia i opisów produktów, to jedna z rzeczy które mogą działać na naszą korzyść. Lepiej umieścić więcej niż jedno zdjęcie, a w opisie umieścić np. zdjęcie pokazujące praktyczne zastosowanie produktu. Ważne aby przy prezentacji produktów stosować elementy marketingowe, zwiększające sprzedaż takie jak: Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa. Przy danym produkcie umieszczamy informacje o produktach które mogą mu się przydać, lub które będą uzupełnieniem. Up – selling, czyli sprzedaż dodatkowa. Pokazujemy klientowi przy okazji produkt za wyższą cenę, z wyższej półki, który może klienta również zainteresować.

Marketing

Działania marketingowe. Należy pamiętać o tym że klienci muszą nas znaleźć. Samo stworzenie sklepu jest niewystarczające, do tego aby sprzedawać. Powinno się zainwestować w reklamę dostosowaną do naszej branży, korzystając z różnych narzędzi w zależności od specyfiki naszych klientów, takich jak: pozycjonowanie, linki sponsorowane, reklamy kontekstowe, informacje w pismach i portalach branżowych, czy porównywarkach cenowych.

Podsumowanie

Tym co ułatwi nam osiągnięcie celu, czyli stworzenie dobrze sprzedającego sklepu,to stworzenie przejrzystej i ciekawej grafiki, intuicyjnej nawigacji w oparciu o model biznesowy i cele które chcemy osiągnąć

Profesjonalna firma wie jak doradzić właścicielowi sklepu, i jakich narzędzi użyć, które będą najbardziej pomocne w osiągnięciu celu jakim jest zysk inwestora.

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

    Poczytaj też