Samodzielnie czy zlecić profesjonalistom – aktualizacja Prestashop
Firma PrestaShop regularnie udostępnia nowe wersje swojego oprogramowania do prowadzenia sprzedaży online. Dobrą praktyką jest aktualizowanie raz na jakiś czas sklepu do najnowszej wersji. Jak możemy w tym pomóc?
Firma PrestaShop regularnie udostępnia nowe wersje swojego oprogramowania do prowadzenia sprzedaży przez internet. Każda nowa wersja wprowadza nowe funkcje, poprawia stare, usuwa błędy i przez optymalizację pozwala usprawnić proces sprzedaży i obsługi klienta. Dobrą praktyką przy prowadzeniu sprzedaży za pomocą PrestaShop jest aktualizowanie raz na jakiś czas sklepu do najnowszej wersji. Wprawdzie nie ma to tak dużego wpływu na bezpieczeństwo, jak w przypadku innych CMS o ogólnym przeznaczeniu (na przykład WordPress), to jednak zalecane jest, aby PrestaShop na naszym serwerze działał w możliwie najnowszej wersji.
Samodzielna aktualizacja PrestaShop – czy warto ryzykować?
Zespół PrestaShop udostępnia dla swoich użytkowników aplikacje pozwalające na samodzielne dokonanie aktualizacji przez użytkowników, bez posiadania technicznej wiedzy. Jednak trzeba pamiętać, że ta aplikacja umożliwia dokonanie aktualizacji wyłącznie silnika PrestaShop. Natomiast sklep internetowy składa się z trzech kluczowych elementów – silnika, modułów oraz templatki, która odpowiada za to, jak nasz sklep wygląda w przeglądarce. Te trzy elementy są ze sobą ściśle połączone, więc jeśli dokonamy zmiany w jednym z nich (takiej jak właśnie aktualizacja silnika) to w rezultacie moduły mogą nie działać właściwie, lub strona może się nieprawidłowo wyświetlać. W skrajnym przypadku może się okazać, że nasz sklep nie został „postawiony” zgodnie z regułami sztuki, to znaczy modyfikacje i dodatkowe funkcje nie zostały zrobione w postaci modułów, ale poprzez modyfikację działania silnika. W takim wypadku dokonując aktualizacji możemy utracić wszystkie funkcje, które wprowadziliśmy w sklepie internetowym.
Aktualizacja jako usługa w profesjonalnej firmie deweloperskiej
Zatem bardzo ważne jest, żeby aktualizacja została przeprowadzona przez profesjonalną firmę deweloperską, a nie robiona samodzielnie. Proces aktualizacji PrestaShop, wykonanej przez nasz zespół, przebiega następująco:
- Kopiujemy cały istniejący sklep na nasz serwer testowy. Proces aktualizacji i dostosowania sklepu do nowego silnika pod żadnym pozorem nie może być przeprowadzany na serwerze roboczym. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tuż po aktualizacji sklep przestanie działać, lub nie będzie działał prawidłowo zatem będzie trzeba przeprowadzić prace deweloperskie mające na celu dostosowanie modułów i templatki do nowej wersji silnika.
- Przeprowadzamy wstępną aktualizację, testujemy funkcje sklepu i wygląd sklepu oraz na bieżąco nanosimy poprawki. Jest to główny etap prac na aktualizacją oprogramowania: dostosowujemy istniejące moduły i templatkę do nowego silnika. Na tym etapie również aktualizujemy poszczególne moduły i testujemy ich zgodność z silnikiem i templatką.
- Oddajemy inwestorowi do przetestowania roboczą wersję sklepu po aktualizacji. Dzięki temu będzie miał pewność, jak będzie wyglądała i zachowywała się jego witryna po zakończeniu całego procesu.
- Przeprowadzamy końcową aktualizację na serwerze produkcyjnym inwestora. Wyłączamy sklep na kilka godzin, aktualizujemy silnik i wgrywamy wszystkie zmiany, które wcześniej wprowadziliśmy na serwerze testowym. Dzięki temu czas, w którym sklep nie sprzedaje ograniczamy do minimum – wszystkie prace programistyczne zostały wykonane wcześniej.
Ważnym warunkiem jest, aby przez cały czas trwania procesu aktualizacji, sklep inwestora nie był modyfikowany, nawet jak chodzi o zainstalowanie dodatkowych modułów standardowych. Plik z naniesionymi zmianami, jaki przygotowali programiści, jest dostosowany do sklepu w takiej wersji, jaka została zainstalowana na serwerze testowym i może nie działać prawidłowo, jeśli w międzyczasie zostaną wprowadzone zmiany do kodu sklepu.
Aktualizacja PrestaShop – powierz to zadanie ekspertom!
Czy zatem warto powierzyć aktualizację sklepu profesjonalistom, czy może zrobić ją samemu? Zdecydowanie warto powierzyć profesjonalistom. W ten sposób zapewnimy sobie gwarancję, że aktualizacja zostanie przeprowadzona sprawnie i z minimalnym uszczerbkiem na sprzedaży (poprzez skrócenie czasu wyłączenia sklepu), a także otrzymamy przetestowane i pewne narzędzie sprzedaży, które nie zaskoczy nas bugiem uniemożliwiającym klientowi dokonanie zakupu, a który inwestor wykryje kilka miesięcy po aktualizacji.
Dlaczego?
Często przytaczanym przez nas przypadkiem jest przykład sklepu, który zwrócił się do naszej firmy z problemem, polegającym na tym, że od czasu aktualizacji oprogramowania znacznie spadła (ale nie zmalała do zera) ilość nowo zakładanych kont z urządzeń mobilnych. Po przetestowaniu ścieżek zakupu na różnych urządzeniach okazało się, że w przypadku, gdy klient chciał założyć konto z poziomu tunelu zamówienia (nie poprzez formularz rejestracji), to na urządzeniach mobilnych bloki poprzestawiały się w taki sposób, że buton zatwierdzający zamówienia został zasłonięty i nie było możliwości w niego kliknąć. Jedyny sposób na złożenie zamówienia, to powrót do strony głównej i założenie konta w osobnym formularza. Nietrudno się domyśleć, że w tej sytuacji większość klientów porzucała koszyk. Naprawa tego widoku zajęła naszym programistom piętnaście minut.