Jak zorganizować konkurs na Facebooku — 4 kluczowe wskazówki
Konkurs na Facebooku to doskonała okazja, aby zaangażować użytkowników i zwiększyć rozpoznawalność sklepu internetowego. Niestety, taka forma promocji niesie ze sobą wiele pułapek. Co zrobić, aby ich uniknąć? Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Konkurs na Facebooku — o czym warto pamiętać
Konkurs na Facebooku powinien być zgodny z regulaminem portalu oraz legalny, czyli zgodny z prawem. Oto 4 najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać organizując konkurs na Facebooku.
Nie możesz nakłonić użytkownika do polubień i udostępnień
W regulaminie Facebooka znajduje się informacja, że w konkursie nie mogą zostać wykorzystane prywatne tablice użytkowników. Oznacza to, że zabronione jest nakłanianie konkursowiczów do polubienia strony, posta konkursowego, czy udostępniania informacji o konkursie. To samo dotyczy zapraszania innych użytkowników do uczestnictwa w zabawie lub oznaczania ich w komentarzach. Aktywności te nie mogą być częścią zadania konkursowego ani warunkować udziału w nim.
Ustal jasne zasady konkursu
Każdy konkurs powinien mieć regulamin. Zasady udziału w zabawie, jak i sposób, w jaki zostaną wyłonieni zwycięzcy. W takim regulaminie warto również dodać informację, że Facebook nie jest sponsorem zabawy, a właściciel portalu nie ponosi odpowiedzialności za jego przebieg i wyniki.
Zadbaj o kwestie związane z RODO
Koniecznie poinformuj w regulaminie konkursu, kto jest administratorem danych osobowych, w jaki sposób będą przechowywane i do jakich celów będą wykorzystywane. Zadbaj również o kwestie związane z prawami autorskimi, jeśli zadanie konkursowe polegało na wykonaniu konkretnego zadania, np. na napisaniu recenzji w komentarzu. Jest to szczególnie ważne, jeśli takie “dzieło”będziesz chciał opublikować później na fanpage’u sklepu internetowego.
Unikaj elementu losowego
Jeśli planujesz wyłonić zwycięzcę w drodze losowania, musisz liczyć się z tym, że czeka Cię sporo formalności. Konkurs z elementem losowania podlega bowiem ustawie o grach hazardowych. A co za tym idzie — wymaga zgody odpowiedniego oddziału Izby Administracji Skarbowej. Żeby uzyskać taką zgodę, należy odpowiednio wcześnie złożyć wniosek i dostarczyć szereg dokumentów. Jeśli nie dopełnisz formalności, narazisz się na ogromne kary finansowe. W większości przypadków gra jest niewarta świeczki.
Konkurs na Facebooku — podsumowanie
Zarówno osoby prywatne, jak i firmy nie są anonimowe na Facebooku. Wszelkie działania promocyjne w przestrzeni internetowej, będą miały swoje konsekwencje prawne. Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu na Facebooku wymaga starannego przygotowania, również pod względem prawnym. Jeśli postępujesz inaczej, sporo ryzykujesz. A konsekwencje mogą okazać się poważne.