Influencer marketing – czy sprawdzi się w e-commerce?

Wysokobudżetowe reklamy z celebrytami w roli głównej, ustępują współpracy z infuenserami. Dlaczego coraz więcej firm decyduje się na taki krok? Czym właściwie jest influencer marketing i czy sprawdza się w branży e-commerce?

Influencer marketing w e-commerce

Influencer – kto to taki

Influencer (ang. influence – wpływ)  to twórca internetowy, który dzięki swojej działalności, głównie w mediach społecznościowych, zgromadził wokół siebie dużą społeczność. Do tej grupy zaliczamy blogerów, vlogerów (autorów video), czy użytkowników Instagrama. Czym właściwie zajmują się influencerzy? Tworzą materiały o charakterze, poradnikowym, recenzowaniem produktów i usług. influenserzy, jak sama nazwa wskazuje, mają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców. To daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o lokowanie produktu, czy reklamę natywną (reklama, która wygląda na spontaniczny gest, a jej forma jest dostosowana do kontekstu i medium, w którym się pojawia. 

Rodzaje influencerów

Influencerów można podzielić ze względu na zasięg, formę współpracy, medium, w którym są aktywni oraz ich motywacje.

Zasięg

W tym pierwszym przypadku możemy wyróżnić: mikro-influencerów (od 500 do 10 000 obserwujących), makro-influencerów (od 10 000 do miliona obserwujących) oraz mega-influencerów (powyżej miliona obserwujących). Jeśli chodzi o formę rozliczenia, to zależy ona zazwyczaj od “pozycji” takiego lidera opinii. Ci początkujący rozliczają się zazwyczaj barterowo, czyli “za produkt”. Bardzo popularny jest też system prowizyjny, czyli ustalony procent od sprzedaży. Osoby, które zgromadziły wokół siebie dużą społeczność mają najczęściej ustalony budżet, np. za opublikowanie posta “reklamowego”. Kolejnym kryterium jest medium, w którym działa.

Medium 

Żeby właściwie wybrać influencera, musisz zadać sobie pytanie, gdzie są Twoi klienci, z jakiego medium najchętniej korzystają. Influencerzy są bowiem tam, gdzie ich odbiorcy. Możemy zatem wyróżnić:

  • YouTuberów,
  • Blogerów,
  • Instagramerzy,
  • Facebookowicze,
  • Twitterowcy,
  • Snapchaterzy.

Motywacja 

Motywacja influencera dużo mówi o późniejszej współpracy. Każdy lider opinii ma swoje “dlaczego”, powód, dla którego zaczął działać w mediach społecznościowych. Wbrew pozorom nie jest to wyłącznie motywacja o charakterze finansowym. W tym przypadku możemy wyróżnić m.in. 

  • idola – jest znany i powszechnie lubiany, porusza najróżniejsze tematy, bywa zabawny, a czasem kontrowersyjny, ma ogromny zasięg, ale grupa odbiorców bardzo często nie jest sprofilowana,
  • eksperta – zazwyczaj osoba z branży lub pasjonat, który dzieli się swoją, w niszowych specjalistycznych dziedzinach, taka współpraca może okazać się niezwykle owocna,
  • lifestylera – chyba najbardziej pożądany influencer w branży e-commerce, bardzo często recenzent produktowy, porusza tematy związane m.in. z modą, urodą, zdrowiem, podróżami.
  • aktywistę – bardzo mocno identyfikuje z poruszanymi tematami, angażuje się w różne akcje społeczne, silnie oddziałuje na swoją społeczność
  • artystę – indywidualista, zazwyczaj działający w niszowej branży.

Wybór influencera – na co zwrócić uwagę

Pamiętaj, że wielkość nie zawsze przekłada się na jakość. Dlatego, kiedy podejmujesz decyzję o współpracy z konkretnym influencerem, sprawdź  poziom zaangażowania, czyli aktywność pod postami. Może się bowiem okazać, że miliony obserwujących na Instagramie, to boty, czyli fałszywe konta, a nie prawdziwi użytkownicy. W niektórych przypadkach, nawiązanie współpracy z mniejszymi twórcami będzie bardziej opłacalne. Dlaczego? Po pierwsze, influenserzy, którzy zgromadzili mniejszą społeczność, mają zazwyczaj silniejszą relację z odbiorcami. A to oznacza, że mogą liczyć na większe liczbę interakcji i zaangażowanie. Jednym słowem – influencerzy o mniejszym zasięgu, często mają większy wpływ na swoich odbiorców. Najważniejsze jest jednak to, aby grupa odbiorców wybranego influencera pokrywała się z Twoją grupą docelową. Gdzie zatem szukać influencerów?Jeśli działasz w branży od dłuższego czasu, prędzej, czy później zauważysz, kto zaczyna się liczyć. Inna możliwość to skorzystanie z różnego rodzaju platform, które łączą influencerów z osobami, które są zainteresowane wspópracą.

    Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

    Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

    Influencer marketing – zalety

    Rozpoznawalność marki

    Współpraca z influenserami to dobry pomysł, jeśli dopiero zaczynasz działać na rynku. Dzięki  postom na Facebooku lub Instagramie influencerów,  możesz bardzo szybko dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, stosunkowo niewielkim kosztem.

      Zapisz się do naszej Poradni PrestaShop

      Co tydzień dawka solidnej wiedzy o marketingu, e-commerce i PrestaShop.

      Wsparcie SEO

      Każdy post z linkiem do Twojego sklepu, szczególnie na profilach powiązanych tematycznie z Twoją branżą, wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego. Dzięki influencer marketingowi zyskujesz becklinki z wartościowych portalu, co wpływa na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google.

      Sprzedaż

      Część influencerów rozlicza się w systemie prowizyjnym, a to oznacza, że ich działania przekładają się na sprzedaż, którą można zmierzyć. Przykładowo, trenerka personalna, która sprzedaje odzież do ćwiczeń lub suplementy diety dla aktywnych. 

      Influencer marketing – czy sprawdza się w e-commerce 

      Tak, pod warunkiem, że poświęcisz trochę czasu na to, aby poznać swoją grupę docelową (potencjalnych klientów) oraz starannie wybierzesz influencera, tzn. dokładnie prześledzić jego działalność. Zastanów się, również, czego oczekujesz od takiej współpracy? Jaki jest jej cel. Wówczas będziesz mógł zweryfikować, czy współpraca przyniosła zamierzone efekty.

      __________________

       Chcesz wprowadzić nowe funkcje w swoim sklepie na PrestaShop? Zauważyłeś, że w Twoim sklepie pojawiły się błędy? Skorzystaj z naszego wsparcia technicznego.

       

      Poczytaj też